Gravid

brevkassespørgsmål

Gravid

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej

jeg havde sex her i går. Jeg er ikke på p-piller, men vi brugte kondom, men det sprang. Jeg er bange for jeg er gravid men jeg ved ik. Kan du ik skrive om der er nogle symptomer for at vide jeg er gravid. Er virkelig bange plz hjælp!!!

Svar:

Hej Anonym

Det er en rigtig uheldig situation, og jeg kan godt forstå du er nervøs.

Du spørger efter symptomer, men det kan jeg ikke rigtig give dig. For så tidligt i en mulig graviditet, er det ganske enkelt umuligt at identificere sikre symptomer. SÅ hvis jeg skriver nogle, vil du med stor sikkerhed, forsøge at mærke efter om du kan mærke de symptomer. Og kroppen er sådan indrettet at hvis man er meget nervøs, og virkelig forsøger at mærke efter...ja, så kan man måske mærke symptomer, som egentlig slet ikke er der. Og så kan du blive endnu mere nervøs, helt uden grund.

Så mit bedste råd er at vente og se, om din menstruation kommer som du regner med. Når man er meget nervøs for graviditet, kan menstruationen faktisk godt blive forsinket, men hvis den ikke er dukket op endnu en, til to uger efter du skulle have haft den, synes jeg du skal tage en graviditetstest, så du kan få vished.

Du har gjort det helt rigtige, og brugt kondom, og det er selvfølgelig ærgerligt, at det så sprang. Vent og se om ikke din menstruation dukker op. Hvis ikke må du tage en test, eller smutte forbi din læge, så du kan få vished.

Gode hilsner Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål