Glad for en anden
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Puha, jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte. Men for godt 4 år siden, inden jeg startede på efterskole var jeg sammen med en dreng(Las os kalde ham Kasper). Kasper og jeg nåede aldrig at blive kærester, men vi havde det utroligt godt sammen og lavede ting, præcist som kærester, dog uden titlen. Kasper skulle med sin familie flytte til den anden ende af landet, da hans far fik arbejde der og på samme tid skulle jeg på efterskole. Derfor aftalte vi, at det simpelthen var for umuligt at få til at fungere, så vi ville stoppe vores forhold før vi blev gladere for hinanden. Dog var det ikke noget nogle af os havde specielt meget lyst til.
Jeg begyndte på efterskolen og et halvt år inde i efterskoleåret blev jeg kærester med en dreng(Ham kalder vi for Oskar). Oskar og jeg har nu været sammen i lige knapt 3 år. Det sidste halve år har dog været en smule kedeligt, hvis man spørger mig. Vi er ikke specielt interresseret i hinanden og alt er ligesom bare blevet rutine. Vores beskeder handler ikke om noget og når vi er sammen ser vi serie og laver ikke andet. Der er ikke nogen bekræftelse og der sker intet nyt. Jeg er klar over, at forelskelse ikke varer for evigt, men forholdet nu keder mig ekstemt. Der er ikke rigtig noget spænding.
Efter efterskoleopholdet flytter Kaspers familie tilbage, så vi igen bor i samme by. Jeg tænker ikke spor over det i starten, men alligevel kan jeg mærke, at det ærger mig inderst inde, fordi jeg jo "mistede" ham mod vores begges vilje dengang. Kasper begyndte at skrive til mig engang i mellem, men det var lidt i perioder, så jeg og Oskar brugte ikke vores tid på at tænke over det.
For et halvt år siden begyndte han at skrive til mig igen. Han skrev meget og når vi mødtes i byen og til fester snakkede vi meget sammen. Det udviklede sig og han forklarede mig også flere gange, at han stadig var vild med mig. Jeg kunne ikke sige noget til det, da jeg jo stadig er kærester med Oskar. Men efter mange snakkede med Kasper, så har jeg kunne mærke, at jeg også stadig synes han er pisse sød. Det føles som om, at jeg stadig har mange følelser for ham. Det er blevet så slemt, at jeg tænker på ham hver dag og sådan skal det jo ikke være når jeg er kærester med Oskar.
Oskar har altid virket utroligt "ligeglad" med, at jeg snakkede med Kasper, så det har måske også været en af grundene til at jeg ikke har sat en stopper for det selvom jeg burde. En nat i byen, hvor jeg havde fået for meget at drikke og Kasper flere gange havde prøvet at kysse mig, endte jeg med at kysse ham igen. Selvom det lyder så forkert, var det utroligt rart. Dog fik jeg selvfølgeligt dårlig samvittighed med det samme overfor Oskar, så jeg løb ud og ringede til ham og sagde det. Oskar blev ikke sur på nogen måde, han sagde at han var en smule ked af det over det, men så var der ikke mere. Jeg havde meget dårligt samvittighed flere uger efter, trods at Oskar ikke havde reageret på det(Og jeg render stadig rundt med dårlig samvittighed over det). Samtidig havde jeg en eller anden følelse af, at jeg bare havde lyst til at være mere sammen med Kasper.
nogle uger efter snakkede KAsper og jeg ikke super meget sammen, men på det sidste er vi begyndt igen. Jeg kan mærke, at jeg bare har lyst til at finde ud af om der er mere mellem ham og jeg, men på samme tid, føler jeg det er helt absurd at ødelægge mit forhold til Oskar, hvis der alligevel ikke er noget mellem KApser og jeg.
Jeg elsker jo Oskar overalt på jorden og det virker helt uoverskueligt at ikke skulle være sammen med ham mere fordi vi har været kærester så længe. Jeg har aldrig oplevet noget så svært før. Hvad hvis det bare er en eller anden forestilling jeg har omkring Kasper og jeg? og at vi slet ikke passer sammen i sidste ende? Så har jeg ødelagt mit forhold til Oskar, som jeg sikkert ville kunne få til at fungere igen. Det fylder mit hovede hele tiden og jeg sidder jo med tankerne selv, fordi det nærmest er helt uforskammet at tænke sådan om en anden dreng når man har en kæreste. Jeg tror også det handler om, at jeg skal sige farvel til Oskars familie og venner, som man jo har lært at kende. Det hele virker så uoverskulieligt. På den anden side kan jeg heller ikke være det bekendt overfor Oskar. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Jeg er et stort spørgsmålstegn og det her er ikke til at holde ud overhovedet.

Svar:
Kære Anonym
Det lyder som om du står i et helt klassisk dilemma, som mange mennesker oplever før eller siden. Eler rettere sagt...en kombination af forskellige dilemmaer. Kærligheden der aldrig blev, forholdet der er kørt fast og valget mellem to mulige kærester.
Jeg tænker ikke du nødvendigvis kan nå frem til en god løsning på alle dine dilemmaer på én gang. Det er tydeligt at du har følelser for Kasper. Men handler de dels om at dit forhold til Oskar er kørt fast? Og virker dit forhold til Oskar endnu mere spændingsløst, fordi du lige nu oplever noget spænding med Kasper. Og hvad er det egetlig der er spændene? Er det Kasper, er det det at du flirter med nogle følelser du ved er "forbudte", eller noget helt tredje. Jeg tænker at du har mange forskellige spørgsmål, og du kan ikke nødvendigvis finde de bedste svar, før du deler tingene lidt op.
Det her med Kasper har tydeligt startet noget i dig. Både noget med om du faktisk burde være med ham, men også noget om dit nuværende forhold til Oskar. Hvorfor bliver han ikke sur, når du fortæller at du har kysset Kasper. Hvorfor laver I ikke noget sammen mere?
Jeg tror du bliver nødt til at tænke på en anden måde. Du er lige nu i et forhold med Oskar, og jeg tror du er nødt til at finde ud af om det er det rigtige forhold for dig først. For hvis det er det rigtige forhold for dig, så kan I jo arbejde på at gøre det spændende igen. Hvis I begge vil, kan I arbejde på det, og gøre det til det forhold I begge ønsker.
Der er ikke noget unormalt i at et forhold går lidt i stå. Der er heller ikke noget unormalt i at man kan blive fascineret, eller forelsket i andre. Og der er ikke noget unormalt i at gamle følelser kan vækkes igen. Men handler det om at Kasper er dit livs kærlighed, eller handler det om at Kasper genoptager kontakten, på et tidspunkt, hvor dit nuværende forhold er uden spænding, og at han derfor kommer med noget nyt, og friskt?
Jeg tror den bedste måde at finde ud af det på er ved at sætte det her med Kasper på pause, og fokusere på om det du har med Oskar er det rigtige eller ej. Det er tydeligt at jeres forhold ikke er som du ønsker det skulle være lige nu. Sådan er der perioder i alle forhold. Det egentlige spørgsmål er om du tror nok på Dig og Oskar, til at du vil lægge den energi i jeres forhold der skal til, for at få det til at blive som du ønsker det. Du bliver nødt til at træffe din belsutning først, og så snakke med Oskar, om hvad han egentlig ønsker.
Måske er det rigtigt at stoppe det forhold du har nu. Men jeg tænker det er vigtigt at du så slutter din forhold med Oskar, fordi dit forhold med Oskar ikke er det du vil have. For så er det ikke det rigtige ligemeget hvilken situation du står i.
Hvis du stopper med Oskar, pga Kasper, og det senere viser sig at det med Kasper slet ikke var noget, men at du faktisk havde noget endnu mere særligt med Oskar...så bliver det måske bare endnu mere kompliceret?
Så mit råd, må være at du prøver at finde ud af hvad der skal ske med dig og Oskar, helt uden at tænke Kasper ind i regnestykket. Når først du ved hvad der sker i det forhold du har nu, og hvad det skal, bliver det også nemmere at træffe et valg omkring Kasper.
Held og lykke med det
Tanja