forhold til dreng som har været sammen med min veninde?
brevkassespørgsmål af
CC
15 år
Jeg snakker rigtig rigtig godt med en dreng og jeg holder meget af ham. Han har så spurgt mig om vi skulle gå i seng sammen. Jeg vil rigtig gerne og bliver våd bare jeg tænker tanken. Problemet er at han engang kom sammen med min veninde. Det er for længst ovre og hun er videre. Men ved jo også at det bliver set som no go hvis jeg så får noget kørene med hendes ex. Men hvorfor enligt? Hun har jo ikke mere med ham at gøre. bør jeg virkelig spørge hende om lov til at gå i seng med hendes ex? Selve det med at gå i seng er jeg ikke nervøs for, jeg har prøvet det engang til en fest, bare sådan en engangs tur. Så jeg ved godt hvordan man går i seng med nogen og jeg kan altså godt finde ud af det. Men skal jeg virkelig spørge min veninde om lov inden?

Svar:
Hej CC,
Jeg kan virkelig godt forstå dine tanker. Det kan være meget forvirrende og svært at finde ud af, hvornår man må være sammen med en person, som ens ven eller veninde har ses med. Jeg tror, der er rigtig mange, udover dig, der har en tanke om at der findes en slags uskreven regel, om at man ikke må være sammen med en ven eller venindes ex, men hvorfor egentlig ikke, som du netop skriver. Det er er godt spørgsmål!
I virkeligheden findes der jo ingen regler om hvorvidt man må være sammen med sin vens ex, så i princippet har man jo lov til at gøre lige det man vil. Det, det faktisk handler om er at man, i sit hovede har de her “uskrevne regler”, som er til, for at undgå at såre en man holder af, i den her situation din veninde.
Når man står i det dilemma du står i lige nu, tror jeg det bedste man kan gøre er, at spørge sig selv, om det mon ville såre ens veninde eller ødelægge venskabet, hvis man er sammen med den her fyr? Det kan selvfølgelig være svært at svare på, men jeg tænker at det kommer meget an på situationen. Blandt andet hvilket forhold du har til din veninde, hvilket forhold din veninde har haft til den dreng du holder af og om de er kommet videre fra forholdet, eller om der stadig er følelser i klemme. Det jeg mener her er at: jo flere følelser der sidder i klemme, jo større risiko er der for at såre personen, og jo tættere en veninde det er, jo mere ærgerligt ville det være, at ødelægge noget i venskabet.
Ud fra det du skriver, virker det dog til at begge er videre, da deres forhold for længst er ovre. Og når situationen ser sådan ud, er der forhåbentlig en lidt mindre risiko for, at din veninde bliver såret. Men igen, det handler også om dit forhold til den her veninde, og om hun har noget i klemme overfor drengen.
Alt efter hvor god og tæt en veninde det er, kunne det måske være en god ide, at fortælle hende at du ses med ham eller bare fortælle at du synes han er sød. Hvis det er en meget tæt veninde, vil hun nok sætte pris på ærligheden og på den måde kan du også få hendes reaktion og finde ud af om det betyder noget for hende at du snakker om og med ham.
Du kan måske prøve at vende situationen om, og overveje om du gerne ville vide noget hvis du var din veninde. Ville du sætte pris på ærligheden eller ville du være ligeglad?
Til sidst vil jeg lige sige: Du behøver altså ikke at spørge hende lov til at gå i seng med ham, det er der ingen der bestemmer. Det er kun dit eget og drengens valg om i vil i seng sammen.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du finder ud af det med både den søde dreng og din veninde.
Venlig hilsen
Anne fra cyberhus