forfatter eller journalist?

brevkassespørgsmål

forfatter eller journalist?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Tina Hvor er det fedt at der er sådan en brevkasse, fordi ja undskyld men min studievejleder på gymnasiet er simpelthen et fjols :) Nå, men det er fordi jeg er ved at brække mig over skolen. Det er ikke kun lektierne der bare ligger og kigger ondt på mig, det er lige så meget hele systemet. Nå ja, jeg går på gymnasiet og er lige startet på 2 g og synes bar det er noget .... Jeg hader alle lærerne, de andre elever der stræber efter deres flotte karakterer og så er det alle sammen sådan nogle små nikkedukker der alle sammen skal være læger og advokater, bare fordi deres forældre er det. Nå jeg vrøvler måske lidt, men det er altså ikke bare almindelig skoletræthed, jeg hader gymnasiet, hele gymnasiet..og jeg ville slet ikke starte på det, men blev lidt overtalt af mine forældre og studievejlederen. "Du er så dygtig og gymnasiet er adgangsbilletten til alle de fede uddannelse.. det er et must", det var nogenlunde den sætning jeg har hørt de sidste 2-3 år. Men jeg vil egentlig noget andet og nu kommer mit spørgsmål. Endelig :) Jeg elsker at skrive og skriver hele tiden. Jeg skriver digte, noveller, små skøre fortællinger om verdenen og lige nu er jeg i gang med min første bog. En tosset historie om en lille pige som gerne vil være noget andet i livet..hmm. Mine forældre og studievejleder tager det ikke seriøst og snakker ligesom hen over hovedet på mig, når jeg begynder. Jeg vil være forfatter eller journalist, eller noget i den stil...men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg bliver det. Altså forfatter er først og fremmest mig selv der skal knokle, sådan lidt kunstneragtigt, men er der skoler eller uddannelser man kan tage og journalist, ja så er der journalisthøjskolen, men kan man godt starte uden gym og hvornår.. Håber du kan hjælpe mig hvad synes du egentlig, er det mig der er forkert på den? Kæmpe knus fra mig Skrivemusen

Svar:

Kære Skrivemus
Tusind tak for dit brev.

Puha, jeg kan godt se, at det er svært at være dig lige nu.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg synes bestemt ikke, at du er galt på den. Det er rigtig godt, at du gør dig de her tanker om, hvad du gerne vil i dit liv. For nogen tager det mange år at finde ud af, hvad drømmen i livet er , og når man så har fundet ud af det, kræver det også mod at at være tro mod drømmen. Dét, at du vælger at skrive her til brevkassen om din drøm om at leve af at skrive på den ene eller den anden måde, fortæller mig, at du mærker efter, hvem du er, og hvor du gerne vil hen i dit liv. Det er meget sundt og rigtig fint!

Du skriver, at du føler, at dine forældre og din studievejleder har overtalt dig til at starte på gymnasiet. Så nu sidder du her i starten af 2.g, og er rigtig træt af det hele. Du er træt af gymnasiet, lektierne, lærerne og de andre elever. Ja, det kan være rigtig svært at være glad for noget, som man synes, andre har valgt for én. Og selv om det lyder til, at dine forældre og din studievejleder har rådet dig ud fra dine evner, har de måske glemt at lytte til dig og dine ønsker.

Du spørger, hvordan du bliver forfatter eller journalist, og hvilke muligheder, der er for dig i de retninger. At være forfatter og at være journalist er to meget forskellige erhverv, og det er meget forskelige ting, du lærer på de to uddannelser. På Journalisthøjskolen, er det en meget stor fordel, både til optagelsesprøven og generelt i det daglige liv på skolen, at du følger med i, hvad der rører sig i samfundet, både politisk, kulturelt og i øvrigt. Og så er det selvfølgelig en meget stor fordel at kunne udtrykke sig godt både mundtligt og skriftligt.

På Forfatterskolen lærer du, ud over at skrive endnu bedre, blandt andet forskellige litterære teorier og greb. Der er ingen adgangskrav om uddannelsesbaggrund på hverken Journalisthøjskolen, der ligger i Aarhus eller på Forfatterskolen i København, så du har mulighed for at søge ind begge steder, mens du går i gymnasiet.

Du skal være opmærksom på, at der på Forfatterskolen er meget specifikke krav til, hvad og hvor meget tekst du skal sende med din ansøgning d. 1. marts. På Journalisthøjskolen er der ansøgningsfrist d. 15. marts og en optagelsesprøve d. 21. april, der varer det meste af en dag. På begge skolers hjemmesider, kan du læse meget mere om, hvad optagelsesprøverne går ud på. På Journalisthøjskolens hjemmeside har du i øvrigt mulighed for at teste dig selv med en af sidste års prøver.

Imens du venter...

For mig at se, har du lige nu 2 muligheder:

1.    Du kan vælge at droppe ud af gymnasiet nu og i stedet søge ind på Forfatterskolen og/eller på Journalisthøjskolen. Da du er under 18 år, skal du være opmærksom på, at du skal have dine forældres godkendelse til at stoppe i gymnasiet.
2.    Du kan også øve dig i at se din tid på gymnasiet som tid, du bruger på at komme nærmere dit mål om at arbejde professionelt med at skrive: Brug tiden i gymnasiet til at øve dig skriftligt. Der er mange, der gerne ville kunne udtrykke sig kreativt skriftligt, som det lyder til, at du har evner til. Hvis du har evnerne, så forpligter det også. Og du kan altid blive bedre!

Hvis du vælger at blive i gymnasiet, hvad mit råd til dig vil være, kan du suge til dig af alt, hvad du oplever. Øv dig i at se alle dine oplevelser og erfaringer som muligt stof/materiale til din skriveverden. Du skal bruge noget at blive klog af, for så skriver du bedre. I din skriveverden er der kun dig, der sætter begrænsningerne. Dyrk din fantasi, når du skriver og vær glad for, at du har evnen til at bruge den. Med dit rige indre liv, kan også følge en følelse af, at være alene og måske anderledes. Men løft hovedet og se livet i øjnene - vær stolt af den du er og det du kan! Brug også timerne i historie og samfundsfag til at forberede dig på optagelsesprøven på Journalisthøjskolen - her vil du nemlig møde en test i almen viden.

Både på Forfatterskolen og på Journalisthøjskolen modtager de mange ansøgninger, og desværre også mange flere, end der er studiepladser. Vælger du at søge nu, mens du går i gymnasiet og ikke bliver optaget i første omgang, har du mulighed for at komme en uge i studiepraktik på en videregående uddannelse i starten af 3. g. Her kunne du overveje at vælge Journalisthøjskolen eller Forfatterskolen.

Jeg ønsker dig held og lykke fremover
Venlig hilsen Tina

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål