Blåt øje
brevkassespørgsmål af
Mat
21 år
Hejsa! Jeg har problemet omkring for 2 uger siden havde jeg et blå øje som kom af ingen ting! Hvor jeg nu 2 uger efter igen er ved at det igen på samme øje. Det starter ud med at være rødt og ømt hvor det efterfølgende bliver blåligt. Har ikke lavet noget ekstraordinært udover at læse til eksamen, er det normalt er mit spørgsmål enlig bare? :-)

Svar:
Hej Mat
Jeg kan godt forstå at du undrer dig, og det er rigtig godt at du skriver.
Et blåt mærke eller øje,  skyldes en blodudtrækning lige under huden. Det er helt almindeligt og som regel også uproblematisk, når der er en logisk sammenhæng, hvis man fx har fået et slag, der hvor mærket kommer.
Når man bliver gammel, og både hud og de små blodkar i huden bliver mere skrøbelige, er det også meget almindeligt at der kan opstå pludselige blå mærker.
Men du er ikke gammel, så derfor er det her mere bekymrende. Særligt fordi det er sket to gange i samme område.
Der kan være flere forskellige årsager, og det kræver mere information, og sandsynligvis også yderligere undersøgelse, at kunne give dig et reelt svar på hvad det er du oplever.
Pludselige og uforklarlige blodudtrækninger KAN være et tegn på at der sker nogle ændringer i dit blod som kræver behandling, så det er vigtigt at du tager symptomerne alvorligt og bliver tjekket hos din læge. Det er slet ikke sikkert at der er tale om noget alvorligt, men hellere være på den sikre side og få det tjekket.
Mange hilsner Julie