Hvordan styrker jeg min trivsel under corona?

blogindlæg

Hvordan styrker jeg min trivsel under corona?

Skrevet af
SilkeborgBloggen
Oprettet 1 måned 2 uger siden

Hvordan styrker jeg min trivsel under corona?

Sidder du også derude bag skærmen i joggingtøj med mærker efter knæerne af at have siddet meget ned? Føler du dig udfordret grundet diverse corona restriktioner og gentagende nedlukninger? Så er du bestemt ikke alene. Mange af os – unge som gamle - oplever en træthed i forhold til det sidste års forløb med den globale pandemi. Vi ønsker, at begrænsningerne slipper deres tag, og at vi igen kan færdes frit blandt hinanden uden at være bange for smitte og sygdom.

Vi er der i skrivende stund ikke helt endnu. Og datoen for den fulde genåbning udsættes fortsat. Der er nogle ting, som du kan gøre selv på egen hånd, der vil styrke din trivsel. Du ved, der hvor du har en positiv energi, kan mærke du glæder dig til noget, og du lader negative tanker løbe forbi uden at lade dig fylde af dem. Til det arbejde skal du være nysgerrig på dig selv og øge dit fokus på hvilke ting du gør, som er gode for dig selv.

Det lyder måske forsimplet og let købt: Skal jeg bare gøre mere af det, jeg gør i forvejen? Ja, det kan faktisk godt være tilfældet!

 

Hvad kan du selv gøre?

Arbejdet med dig selv og din trivsel er altid en god investering, både i forhold til dit liv lige nu og for fremtiden. Jo bedre du er til at træne din mentale sundhed, jo stærkere trivsel du opnår, desto bedre er du til at modstå og tackle udfordringer, som kommer din vej. Udfordringer er en naturlig del af livet. Måden, som vi tackler disse udfordringer på, er afgørende for vores trivsel og udvikling.

ABC for Mental Sundhed er en tankegang, som kan inspirere dig til at tage handling i dit eget liv, så du øger din opmærksomhed på dine kvaliteter og glæder i livet.

·       Lav en liste over de aktiviteter, som du laver gennem din hverdag og i weekenderne. Opdel dem i kategorier med fokus på hvilke aktiviteter, der giver dig glæde, en oplevelse af at høre til og måske endda hvor du bidrager til at hjælpe andre eller støtter en god sag, som du er optaget af. De aktiviteter, som også udfordrer dig på en passende måde, er sunde for dig.

Alt fra at læse en god bog, gå i naturen, dyrke sport, ny læring, eller spille spil med andre er mulige aktiviteter.

Hvor ofte laver du de her aktiviteter? Er det muligt for dig at give dig selv plads til mere af det her i din hverdag?

 

·       Stil skarpt på hvilke ting i livet, som giver mening for dig

Er du optaget af klima, skønhed, dyrevelfærd, fællesskaber, kultur, personlig udvikling, musik… Er du spirituel sammen med andre eller solo?

Hvor ofte laver du aktiviteter, som omhandler disse emner og interesser? Hvad vil det give dig, hvis du brugte 10 min. på det hver dag?

 

·       Hvilke fællesskaber indgår du i?

Er du en del aktiv del af din familie, har du tætte venner, kammerater fra din skoletid, bekendte fra nabolaget, online fællesskaber eller lignende?

Tænk over hvordan du er sammen med de forskellige grupper. Har I nogle fælles værdier og interesser? Er der noget nyt, du gerne vil lave sammen med dem? Er der nogle, som du gerne vil bruge mere tid sammen med?

 

·       Frivilligt arbejde er en faktor i sig selv, så er det en målgruppe eller et emne, du er optaget af? Findes der en forening, NGO eller organisation, som arbejder indenfor feltet? Og har de brug for frivillige, så overvej at melde dig solo eller sammen med nogle du kender og start dit bidrag.

Læs mere og se videoer om ABC for Mental Sundhed på: http://www.abcmentalsundhed.dk/

Tilføj kommentar

CAPTCHA
Dette spørgsmål bliver stillet for at tjekke om du er et menneske og for at forhindre automatiseret spam.
Udfyld feltet.

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program