Bløder selvom jeg er på p-piller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Jeg har været på p-piller i snart to år, og for noget tid siden begyndte jeg at bløde imens jeg tog mine p-piller. Jeg glemmer aldrig at tage dem, så jeg ved det ikke har noget med det at gøre. Jeg er blevet tjekket ved lægen (både celleskrab og klamydia (selvom jeg har haft samme partner i over to år)), da jeg også begynder at bløde efter sex næsten hver gang, hvilket først begyndte efter jeg startede på mine p-piller?? (derfor blev jeg tjekket ved lægen, men alt så fint ud). Jeg tager stadig mine p-piller som normalt, men selvom jeg tager dem bløder jeg (pletblødning hver dag).... Så mit spørgsmål er, hvad kan det være og hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Du fortæller, at du er begyndt at bløde efter sex, det som også kaldes en kontakt blødning. Det er rigtig godt, at du er blevet undersøgt ved din læge og at der ikke er fundet klamydia. Dog vil jeg kraftigt anbefale dig at blive henvist til en gynækolog (speciallæge i kvindesygdomme), som har mulighed for at lave flere undersøgelser ift. kontaktblødningen. Det er et symptom som er vigtigt at man tager alvorligt, da det kan være et tegn på celleforandringer på livmoderhalsen, som man kan behandle. Et celleskrab er ikke helt nok til at undersøge for celleforandringer når man oplever blødning efter sex.
Nogle kvinder oplever at de pletbløder på p-piller, men det er ikke så tit at man bløder hver dag. Du skriver ikke hvilken slags p-piller du får eller hvordan du tager dem. Man kan tage p-piller, hvor man hver måned holder en pause på 7 dage, hvor man ofte vil få menstruation. Man kan tage dem hver dag (uden pause) indtil der kommer en blødning, hvor man så holder 7 dages pause. Hvis du tager dem hver dag uden pause kan pletblødningen måske skyldes at du skal holde 7 dages pause. Det kan også være at du skal have et andet mærke af p-piller som er bedre for dig for at undgå pletblødning, da der kan være lidt forskel i hormonsammensætningen af de forskellige p-piller.  Uanset hvad er du nødt til at snakke med dig egen læge igen, da det ikke er meningen man skal pletbløde hver dag når man tager p-piller. Din egen læge er rigtig god til at undersøge dig og i fællesskab kan I finde en løsning på en præventionsform der virker bedre for dig.
Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål.
De bedste hilsner
Mette