Tis på gulvet

brevkassespørgsmål

Tis på gulvet

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 1 måned 1 uge siden

Hej, Når min lillebror tisser rammer han ofte ved siden af så der ligger tis på gulvet uden at han tørre det op. Han er 11 og har gjort det i flere måneder måske et halvt år nu og har altså nævnt det til ham flere gange om ugen. Mine forældre virker ikke til at være lige så irriteret over det end mig, men jeg har også vist en masse tegn på at have kontaminations-ocd eller mysofobi (fobi for bakterier). Jeg synes virkelig det er ulækkert, nogle gange holder jeg mig i flere timer fra at gå på wc og ligger og græder over det, og undgår at drikke så jeg ikke skal tisse lige så meget. Det skal lige siges at vi har kun 1 badeværelse så hvis jeg skal derud kan jeg ikke undgå at muligvis se tis på gulvet. Hvordan kan jeg få ham til at tage det mere seriøst? Har nævnt til ham at han måske skulle begynde at sidde på toilettet for så er der jo ikke nogen chance for at han kan ramme ved siden af men han ignorede det, og jeg synes altså det er vildt at han er 11 og ikke kan tisse ordentligt endnu.

Svar:

Hej du

Søskende kan virkelig være irriterende. Så man ind imellem har lyst til at bytte dem væk. Sådan er der mange, der har det og det er helt naturligt. Så det at du er irriteret på din bror er fuldstændig fuldstændig fuldstændig normalt. Men i dit tilfælde er det også mere end det, der er på spil. For du bliver ikke bare irriteret, du bliver også udfordret på det med bakterier. Når man har så mange og bange tanker om bakterier, så kan det være rigtig rigtig rigtig rigtig udfordrende hvis andre gør noget, som forværrer ens bekymring. Som når din bror tisser på gulvet. Det lyder som om, det påvirker din dag meget, når du fx græder og holder dig. Og jeg forstår godt, du er i vildrede omkring, hvad du kan gøre. Du har prøvet at snakke med dine forældre, uden at det lyder til, at du fik det bedre.

Du spørger, hvad du kan gøre for at få din lillebror til at tage det her seriøst. Jeg tænker egentlig slet ikke, det er din opgave. Det er urimeligt, at dine forældre lader det være op til din bror og dig selv at løse det.

Det er dine forældres opgave, så måske handler det nærmere om at prøve at tage endnu en snak med dine forældre om, hvor alvorligt det her faktisk er for dig. Det er ikke bare fordi du synes det er lidt ulækkert. Det har faktisk ret store konsekvenser for dig, og det bliver det bør dine forældre også tage ret alvorligt, så de sørger for at din lillebror tager det seriøst, så han enten bliver bedre til at styre tisset, eller bliver bedre til at rydde op efter sig selv, hvis det ender ved siden af.

Du er præcis som du er. Og du føler præcist, som du føler. Og lige præcis der, er det helt okay at være. Men det lyder også tungt at gå med alene, i forhold til de symptomer du beskriver omkring ocd og mysofobi. Måske kunne det være rart at få noget hjælp? Du kunne overveje at snakke med en psykolog. Det kan være en stor hjælp for mange. Måske endda bare det at dele tankerne. Et øre, der lytter, kan betyde ret meget! Og så har psykologer ofte også råd og tanker og redskaber, der kan gøre din hverdag nemmere.

Det er ikke til at vide, hvad du ender med at vælge og hvordan du vil håndtere det her med din lillebror og din fobi/ocd, men jeg håber du kommer godt igennem det, på den måde, du nu vælger.

Tanker til dig fra

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål