Er vi alle lidt psyko?
brevkassespørgsmål af
Alicia
17 år
Jeg både ser og hører folk i medier og IRL som på en eller anden måde er fascinerede af det der er farligt, fx våben, vold og krimi generelt... Jeg har også lige taget mig selv i at reagere på en måde, som fik mig til at stille spørgsmål til mig selv. Min gode ven var oppe og slås med en anden fyr i weekenden og han skrev så lige til mig i dag at han har fundet ud af at han slog 2 tænder ud på ham han sloges med. Da jeg læste beskeden tog jeg mig selv i at smile og på en eller anden måde tænkte jeg at det var lidt fedt. Men nu har jeg det også dårligt med at jeg smilte sådan og fik sådan en "cool" følelse indeni... Er det normalt?

Svar:
Kære Alicia,
Tusind tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du blev lidt overrasket over din egen reaktion på sådan en besked fra din ven. Umiddelbart vil mig korte svar til dig spørgsmål være: Ja, og nej.
Der er mange, der får et adrenalinsus af at se vold og opleve det på lang afstand. Og i dit tilfælde tænker jeg, at du helt sikkert holdt med din ven i den kamp, han var i, og det kan være derfor, du føler, det er lidt fedt, at han fik slået to tænder ud på den anden.
Samtidig er din reaktion bagefter også helt naturlig. Det er din empati for det andet menneske, der gør, at du havde det dårligt med din første "cool" reaktion.
Du kan selv undersøge følelsen lidt. Det kan du gøre ved at spørge dig selv: Hvad var det ved beskeden, der gjorde, at du synes det din ven har gjort er lidt sejt? Er det præcis det, at den anden i situationen har mistet to tænder? At din ven har turde slå så hårdt, at han har gjort varigt skade på et andet menneske? Eller er det måske magten din ven har udøvet, der gjorde det? Eller måske fascinationen ved, at man rent faktisk kan slå tænderne ud på folk?
Der er ingen forkerte svar her - og ingen forkerte følelser. Du er ikke et ondt menneske, bare fordi du oplevede den her følelse. Og du er heller ikke et dårligt menneske, hvis det var fordi, du synes volden var spændende.
Så mit endelige svar er: Det er op til dig, og hvad du vil bringe frem i dig selv. Begge dine reaktioner er helt normale.
Du er ikke forkert, fordi du reagerede som du gjorde. Det skal du vide.
Frida fra Cyberhus