Hjælp hurtigst muligt - er jeg gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
HEj IGEN IGEN brevkasse. Det er mig som skrev omrking fortrydelsespillen og omkring at min mens kom før tid og hvor jeg så stoppede på ppillerne og gik helt frem til den dag jeg egentlig skulle starte som normalt + 2 dage ekstra pga forglemmelse :( så gik 15 dage uden at tage ppiller :( 7 dage pause - resten af dagene var der jeg skulle være startet op på pillerne. På tirsdag 20/9 skulle jeg være stoppet men dt blir så først næste tirsdag den 27 da jeg jo glemte den første uges piller :( mig og min kærste har haft ubeskyttet sex under hele perioden ( ppillefriperiode den 25/8-1/9 og i den periode jeg glemte pillerne 1/9 -8/9 og så ellers også efter de datoer. Igår og idag er mine bryster SÅ ømme - ellers det er så kun brystvorterne. De er mere følsomme og stive og når man rør dem er det som om det stikker HELT VILDT!!! har ALDRIG haft det sådan før- kun at de kan være så ømme under mens/ æl - men så er det i hele brysterne og føles anderledes. Men denne gang er det virkelig som en stikkende og prikkende fornemmelse i brystvorterne - bare at gå i bad gør utrolig ondt når vandet rammer. Kan jeg være gravid? Meget mad ejg plejer at spise - pizza, burger ( sunde hjemmelavede ;) ) er begyndt at smage mærkeligt - bare lugten får det til at vende sig i mig :( Har dog ikke kastet op. Og de sidste gange udner sex har jeg været ved at kaste op....aner ikke hvorfor :( Jeg ryger og skal til en fødselsdag i aften - bliver fosteret skadet hvis jeg drikker denne ene gang? Ærlig talt hart jeg ikke lyst - :( det er som om min krop siger jeg skal lade være. Også med at ryge - normalt ryger jeg når jeg er i skole - men nu lader jeg helt være imens for føler det er forkert - ved godt det lyder mærkligt.....men der er bare noget i mig som siger STOP. håber I kan forklare mig lidt om hvad der sker og hvad jeg skal gøre? Hvornår kan jeg evt teste nu jeg har lavet kludder i cyklus....MEN EN TING ER SIKKERT - LIGEMEGET HVAD BLIR DER IKKE TALE OM ABORT!!!! har længe sagt til mig selv baby = ja = ingen smøger overhovedet = klare den med min kærste!!! Han har sagt han står ved min side.

Svar:
Hej med dig.
Jeg har ikke læst dine tidligere spørgsmål, men jeg skal se om jeg kan svare på dine spørgsmål alligevel.
Svaret er kort. Ja, du kan sagtens være gravid. P-piller er kun en sikker præventionsform hvis man tager dem rigtigt. Tager man dem forkert, er der chance for graviditet. Hvis man tager fortrydelses-piller efter hver omgang usikker sex, falder graviditetschancerne markant, og man er som udgangspunkt ikke gravid.
Jeg vil foreslå dig at tage en graviditetstest med det samme. Den kan give dig svar allerede første dag efter menstruationen er udeblevet. Hvis du er gravid kan rygning og alkohol skade dit barn, også selvom det kun er en enkelt gang. Ligesom alkohol og rygning er gift for dig, er det det også for fosteret. Når man er et lille nyt foster deler cellerne sig rigtig hurtigt, det er denne celledeling der bliver skadet af alkohol og rygning. En enkelt gang kan man nok ikke "se" på dit barn, men det er ikke sundt for barnet, og jeg vil anbefale dig at holde dig fra det indtil du ved besked. Men allerførst, tag en graviditetstest, de er meget sikre, og vil hurtigt give dig svar, hvis altså du er gået over i din menstruationscyklus. Så må du tage den derfra.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen fra Lea