Ud af skolen?
brevkassespørgsmål af
Karla
16 år
Min mor siger, at jeg bliver smidt ud af skolen hvis jeg pjækker for meget fra skolen. Men kan det være rigtigt? Må skolen godt det? Jeg orker simpelthen ikke at gå i skole mere. Er der ikke et alternativt for sådan nogle som mig?

Svar:
Kære Karla
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg er helt sikker på, at der er andre som dig, der ikke kan se sig selv gå i skole længere. Jeg kan ikke lige læse mig til, hvilken slags skole du går på lige nu, og reglerne for fravær er forskellige på forskellige uddannelsessteder. Hvis du fx går i folkeskole, er der nogle regler, hvis man har 10-15% af det, de kalder ’ulovligt fravær’, så bliver dine forældre kontaktet. Men skolen kan ikke bare sådan smide dig ud fra den ene dag til den anden, så det skal du ikke bekymre dig om. Det er også efter deres bedste interesse, at du forsætter i skolen, og at I finder en løsning.
Det er en rigtig god idé at tage fat i din uddannelsesvejleder og høre, om der er et passende alternativ til dig. De kender nemlig til alle de forskellige muligheder, der er i nærheden – og du er med garanti ikke den første, de snakker med om den slags.
Jeg kan også anbefale Skanderborg Kommunes tilbud ’Ungevejen’, som er et gratis tilbud til 13-17-årige, hvor man kan få op til 5 rådgivende samtaler, om alt det der lige fylder. Og ellers er du altid meget velkommen i vores gruppechat onsdage kl. 20-22, hvor du kan chatte med andre unge.
Jeg krydser fingre for, at du lander det rigtige sted!
Mvh Den Matrikelløse Klub