Tampon
brevkassespørgsmål af
Olivia
17 år
Jeg synes det kan være virkeligt svært at få en tampon op i skeden. Det ender altid med at gøre så ondt og jeg forstår det ikke. Er der noget galt med mig?

Svar:
Kære Olivia
Det lyder godt nok frustrerende...
Det kan godt kræve øvelse at blive tilpas med at bruge produkter, der skal op i skeden, såsom tamponer eller menstruationskop. Det er bestemt ikke unaturligt!
Hvis det er svært at indføre tamponen, kan det være fordi, du spænder i kroppen eller ikke lige har fundet den rette vinkel. Så prøv helt konkret at tage en dyb indåndning, pust langsomt ud og mind dig selv om at trække vejret helt ned i maven, så kroppen kan få lov til at slappe af ved indføringen af tamponen. Det kan også være en god idé at prøve at sætte sig i hug eller tage en fod op på toiletsædet, så du ændrer vinklen. Hvis det gør ondt, når den sidder oppe, kan det være, at den skal lidt længere op. Der findes rigtig mange forskellige tamponer på markedet i forskellige størrelser og med/uden indføringshylster, du kan med fordel prøve nogle forskellige af.
Hvis det stadig driller dig, kan du overveje, om der måske er et andet menstruationsprodukt, der passer bedre til dig fx oplever mange kvinder, at det er megabehageligt med menstruationstrusser. Men jeg kan også godt forstå, hvis du gerne vil lykkes med tamponer. Hvis mine små råd ikke virker, og det fortsat gør ondt med tampon, så vil jeg anbefale dig at tale med din læge.
Jeg håber, at du finder ud af det