hvordan bliver man løsere i skeden
brevkassespørgsmål af
lotte
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år. jeg vil godt vide om man kan blive løsere i skeden, for når jeg har sex, gøre det meget ondt, selvom at jeg har haft sex mange gange.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forestille mig, at det må være rigtig frustrerende, at det gør ondt på dig at have sex og at du gerne vil vide, om der er noget, du kan gøre. Sex skal helst være en dejlig ting, så derfor er det godt, at du er opmærksom på, om der er noget du kan gøre, for at du ikke skal have denne smertefulde oplevelse hver gang du har sex.
Der kan være flere grunde til, at du oplever at have ondt, når du har sex. Jeg kan godt forstå, at du tænker, om det kan være fordi din skede er for stram. Men skeden er meget elastisk og kan udvide sig meget, og faktisk kan du ikke selv gøre noget for at blive mere stram. Grunden til du har ondt kan i stedet være fordi, at du spænder for meget i din bækkenbund. Det er noget mange piger gør ubevidst, og det kan være svært at sige hvorfor. Men noget som kan afhjælpe det er at være opmærksom på, om du er helt tryg ved situationen og den, du er sammen med. Derudover er det vigtigt ikke at gå for hurtigt igang med samleje, men i stedet at tage sig god tid, så du er sikker på, at du er våd nok. Smerterne kan nemlig også komme, hvis du ikke er våd nok. Du kan derfor prøve at gøre ekstra meget ud af forspillet med den person, du er sammen med, og ellers kan du også prøve at bruge glidecreme. Smerter kan også skyldes svamp i skeden, som kan svie rigtig meget i forbindelse med sex. Hvis det er svamp kan du også opleve en intens kløe og brænden fornemmelse i underlivet. Du kan selv behandle svamp med svampehæmmende midler i håndkøb fra apoteket, som fx er creme eller stikpiller til skeden.
En anden grund til smerterne kan også skyldes det der hedder vulvodyni, som er en samlet betegnelse for smerter der kan optræde omkring og i skeden. Du skriver, at det er i forbindelse med sex, at du oplever disse smerter, og hvis du ikke har ondt, når du fx selv stikker en finger op i skeden eller bruger tampon, så det er slet ikke sikkert, at smerterne skyldes vulvodyni. Men det kan være en god idé at tage et smut forbi lægen, hvis du oplever at smerterne fortsætter, selvom du har prøvet nogle af de ting, som jeg skrevet tidligere. Lægen vil nok lave en gynækologisk undersøgelse, som typisk kun varer et par minutter. Nogle synes, at det er lidt ubehageligt med sådan et tjek, men lægen har gjort det mange gange før, og langt størstedelen af læger er rigtig forsigtig og har forståelse for, at det ikke er den rareste situation at være i. Men det kan være rart at få en afklaring på, hvad smerterne kan skyldes, eller i hvert fald at kunne udelukke noget, og det er lettest at gøre ved en gynækologisk undersøgelse.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille