Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Smadret mine tænder..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har nogle problemer med mine tænder, håber at du kan/vil hjælpe mig. Det er sådan at min eks kæreste blev sur på mig og slog mig sådan halvt på munden og halvt på kæben. Og det var lige på min læbepircing han ramte, så den måtte jeg blive nødt til at tage ud, men min nederste en hjørnetand blev slået ud også den første kindtand bag hjørnetanden blev også slået ud. Det er lidt nedern og dybt irreterende. Snakkede med min støttepædagog på opholdshjemmt om det, og den sagde de ikke kan gøre så meget ved det. Har været til tandlægen, men den sagde at munden skal have tid til at falde til ro igen inden den overhovedet vil overveje at gøre noget ved det. Kan det virkelig passe at der ikke kan gøres noget nu? Også mit andet problem er, at jeg har afbleget/farvet mine tænder meget med sådan noget min ven havde med hjem fra USA. Så nu mine tænder mistet meget af emalgen. Hvad sker der ved det? Mit sidste spørgsmål er kan nogle stoffer som kaldes Kat ødelægge tænderne? Det er noget man skal tygge på, og gør en lidt skæv i hovedet det rigtig sjovt. Det nok bare mig som er lidt små tosset efter mit 5 år lange misbrug af hash lidt kokain og sådan. Men herre gud håber du vil svare på mine spørgsmål og ikke tror jeg alt for tosset... Bare ude på et skævt sidespor...Hilsen fra Nanna

Svar:
Hej Nanna
Tak for dine spørgsmål. Du har da været temmelig uheldig, synes jeg.
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft med din ekskæreste og jeg er glad for at du ikke er sammen med ham længere. Det er ikke okay at han slår.
Jeg tager et spørgsmål ad gangen:
Man kan godt lave en erstatning for de tænder du har mistet med det samme: en såkaldt ”smile-
protese”. Det er en lille plastikskinne med 2 tænder på. Den sidder fast med nogle små
metalbøjler på nabotænderne. Og når du har den på, kan andre ikke se, at du mangler 2
tænder. Den kan godt laves nu, mens din tandlæge venter på at finde ud af, om de tænder, der
sidder ved siden af, har taget skade.
En mere langsigtet løsning er ikke noget, der kan laves, mens du er så ung, som du er. Dine
kæber vokser de næste 5 år. Så hvis man laver noget nu, risikerer du, at det ikke passer når du
er færdig med at vokse.
En helt anden mulighed er det at få undersøgt, om dine tænder kan rettes med bøjler. Det
skal du snakke med din tandlæge om. Det tager mere end et år og om det kan lade sig gøre
afhænger af mange forskellige ting.
Så jeg tænker, at du må ned og snakke med din tandlæge igen og forklare, at du har
brug for at der bliver gjort noget. Du kan jo spørge om de ting, jeg har fortalt dig her.
Du fortæller, at dine tænder har mistet meget af emaljen fordi du har brugt noget til at blege
tænderne med. Det er helt rigtigt, at blegning kan skade tænderne. Blegemidler er skrappe
kemikalier. Hvor meget skade de har gjort dine tænder og om der kan gøres noget, skal du
have din tandlæge til at se på. Så det er endnu en god grund til at snakke med din tandlæge.
Den sidste ting du spørger om, er tygning af Kath. Jeg ved ikke så meget om det, så jeg
har været nødt til at gå på nettet for at finde svaret til dig. Det ser ud til at Kath gør to ting
ved tænderne, hvis man tygger det i lang tid. Der, hvor du tygger, bliver tænderne slidt. Og
tænderne bliver brune. Jeg er ikke sikker på, at den brune farve kan fjernes igen.
Så jeg tænker, at du må starte med at få tid hos tandlægen. Når du bestiller en tid, så fortæl,
at du har brug for at få snakket om flere ting, så de sætter god tid af. Hvis du ikke har det godt
med din normale tandlæge, så bed om at få en tid hos en anden. Jeg synes nemlig det er vigtigt at du får en god snak med din tandlæge og også fortæller din tandlæge, at du har været misbruger i en årrække. Det er nemlig vigtig viden for din tandlæge.
Jeg tænker, at det vil være en rigtig god ide, hvis du kunne tage nogen med til tandlæge. En
voksen du kan stole på eller en god veninde.
Du skriver, at du er ”bare ude på et skævt sidespor”. Og nævner at du har været misbruger i en årrække. Når du skriver det på den måde, så tror jeg det er fordi du måske kan mærke at det kunne være bedre. Og at der måske findes andre veje som er bedre for dig.
Så udover at finde en løsning med dine tænder, så synes jeg du skal tænke over, om du har lyst til at skifte bane, fordi det kan du faktisk godt. Det er dig der bestemmer, det er dit liv.
Men det er ikke nemt at skiften bane, hverken for dig eller andre mennesker og derfor synes jeg først og fremmest du skal tage fat i de pædagoger du har omkring dig, måske din kontaktpædagog.
Du skal også vide, at du altid kan besøge vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her sidder der voksne som du anonymt kan chatte med og de kan både lytte og prøve at hjælpe dig med at se andre spor i livet.
Held og lykke med det hele, Nanna.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge