Kan ikke komme videre
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej. Jeg har haft en kæreste i 7 måneder.. 4 dage inden hendes fødselsdag slog hun op med mig. Hun sagde at hun ikke kunne klare det mere, men at hun stadig elskede mig. Det skal lige siges at hun er 5 år ældre end mig, men a hun mistede sin mor i en ung alder, har hun ligesom "siddet fast" og er derfor ret umoden, så mentalt er hun ca på samme alder som mig (selvfølgelig ikke på alle punkter) Vi prøvede at holde kontakten. Det gik godt for hende men jeg blev bare mere ulykkelig.. Jeg fandt så ud af at hun var forelsket i sin eks kæreste.. Plus at hun var forelsket i en anden. 2 måneder efter hun slog op, havde hun fået en ny kæreste, men de slog op hurtigt da hun stadig var forelsket i sin eks kæreste før mig. Det skal lige siges at vi havde været i seng sammen. Jeg ved ikke om det er med til at gøre det forfærdeligt for mig.. Men sagen er.. Jeg elsker hende stadig, utrolig højt. Jeg kan ikke affinde mig med at hun ikke elsker mig mere.. Jeg ved fra fælles venner, at hun ikke tænker på mig, overhovedet og at hun ikke kunne være mere ligeglad med mig.. Jeg kan simpelthen ikke komme videre.. Jeg græder hver dag, og hun er det eneste jeg tænker på.. Det er ca 3-4 måneder siden hun slog op, og siden har jeg fået konstateret depression, og skal gå til psykolog.. Men det tager så lang tid, og jeg kan ikke holde smerten ud længere.. Jeg har tit tænkt på at tage mig eget liv, eller komme på hospitalet, bare for at få en reaktion fra hende... Men hun er jo komplet ligeglad med mig.. Jeg ville bare så gerne have hun kunne elske mig igen. For jeg elsker jo hende. Jeg håber i kan hjælpe mig.. for jeg er desperat.. Hilsen Johanne

Svar:
Kære Johanne
Jeg kan godt forstille mig at det må være hårdt når du stadig elsker hende og hun så virker ligeglad med dig. Det er aldrig særligt sjovt når ens følelser ikke bliver gengældt.
Forelskelse
Forelskelse kan være rigtig hård når den ikke er gengældt. Det er bare sådan med forelskelse, at man ikke kan tvinge dem frem hos en anden. Så når din ekskæreste ikke er synes hun kam være sammen med dig mere, så er der ikke så meget du kan gøre ved det, desværre. Når du er så glad for hende som du beskriver så kan det gøre rigtig ondt indeni. Jeg tænker også, at det er derfor du har lyst til at gøre hvad som helst for, at få en reaktion fra hende. Men uanset hvad, så kan du ikke tvinge hende til at elske dig. Det er noget som skal komme naturligt fra hende selv, hvis det skal være ægte. Jeg tror godt at det kan føles mere svært for dig fordi i har været i seng med hinanden. Når I har været så tætte på hinanden kan det godt føles endnu sværere at skulle give slip.
Dig selv
Selvom det kan være hårdt at høre, når du stadig elsker hende, så tænker jeg at det bedste for dig ville være at komme videre. Hvis du bliver ved med at tænke og håbe på at du kan få hende tilbage, kan det være svært at komme videre. Hvis du kunne give slip på hende, så tror jeg også det vil være nemmere for dig at begynde at tænke fremad. Jeg synes også du skal prøve at snakke med din psykolog om alt det med din ekskæreste, som du synes svært. Så kan psykologen også hjælpe dig med hvad du kan gøre.
Selvom det kan være svært at se nu, så er jeg ret sikker på at du nok skal komme videre og også finde en anden sød kæreste på et tidspunkt.
De bedste hilsner Sine