Forværrede selvmordstanker, mistet håb?

brevkassespørgsmål

Forværrede selvmordstanker, mistet håb?

brevkassespørgsmål af
T
21 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej Cyberhus. Jeg har før skrevet herind i brevkassen da jeg var 16 år, og det omhandlede faktisk de samme problematikker, som er grunden til at jeg skriver i aften. Tingene er dog blevet en del værre. Jeg har det rigtig skidt i øjeblikket, sådan rigtig rigtig skidt. Jeg flyttede hjemmefra i august for at starte på universitetet, hvor jeg flyttede til en anden landsdel hvor jeg ingen kender. Vildt nok alligevel. Men lige siden har jeg været i den værste periode af mit liv. Jeg har haft dårlige perioder on/off hvor selvmordstanker fyldte rigtig meget, siden jeg begyndte at have selvmordstanker som 9-årig. Tidligere plejede de værste perioder at gå over efter en uge eller to, hvor selvmordstankerne så bagefter ikke nødvendigvis forsvandt, men blev milde nok til at de ikke spillede en stor rolle i hverdagen. Men nu har jeg haft det dårligt næsten konstant i snart 4 måneder. Jeg har selvskadet mere i de sidste 3 måneder end jeg ellers samlet har selvskadet fra 2016 til august i år. Det er svært at kæmpe mod trangen, når man alligevel bare bor i alene i en lejlighed og kun ser mennesker de få timer om ugen hvor jeg har undervisning - og der er sårene nemme at skjule. Jeg synes det er pinligt, at jeg er 21 år gammel og stadig gør sådan noget ’pjat’. Alt det her påvirker også mine studier. Jeg har svært ved at sove om natten, da tankerne kommer væltende og holder mig vågen. Det er meget normalt, at jeg får omkring 4 timers søvn om natten, de dage hvor jeg skal til undervisning. Det betyder, at jeg er meget udmattet og ikke har noget overskud til dagen. Jeg kommer til undervisning, men har ikke læst op siden de første 3 uger af studiet. Jeg elsker studiet og de andre studerende. Det er dét her jeg vil med mit liv. Men jeg kan ikke finde motivationen, og det føles bare så fucking svært. Jeg begynder eksamen i morgen, og jeg ved bare at jeg kommer til at dumpe de fleste, hvis ikke dem alle. Jeg synes det er flovt. Men jeg kan ikke engang finde energien til at gå op i det, til at kæmpe for at bestå. Jeg har bare givet op. Jeg havde endda sabbatår sidste år, men måtte sige op de gange jeg fandt arbejde, da jeg ikke psykisk kunne holde til det og så måtte finde på en dum løgn overfor mine forældre. Hvis jeg så heller ikke kan studere, så ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre med mit liv. Jeg er ikke dum, så meget ved jeg. Men bare at stå op om morgenen føltes næsten umuligt - så er alt andet bare fuldstændigt uoverskueligt. Jeg ved godt, at jeg skal søge hjælp. Jeg vil egentligt også gerne - ellers ville jeg nok ikke bruge tiden på at skrive herind. Jeg har jo et håb om, at jeg med den rette hjælp igen kan være glad for livet. At jeg kan få energi til at læse, og i fremtiden være i et fuldtidsjob, som jeg kan holde til. Jeg har bare ikke overskuddet, jeg magter det ikke. Først skal jeg række ud, og så skal jeg forklare en masse tanker og følelser, som jeg selv ikke altid føler jeg forstår. Jeg skal fortælle de dybeste og mest skamfulde ting - igen og igen. Ting som jeg har kæmpet for at holde skjult i over 12 år. Psykiatrien er rigeligt presset i forvejen, og jeg ved at jeg ikke ville tåle at blive afvist. Det er nok min største frygt, og det som stopper mig mest for at søge hjælp. Nok endda det der har gjort, at det har taget mig alle disse år at skrive herind igen eller ringe til Livslinjen. Hvad nu hvis jeg bliver bekræftet i, at jeg bare overdriver alle de her ting. At jeg i virkeligheden bare skal tage mig sammen, fordi så slemt er det jo ikke. Jeg har jo ikke forsøgt selvmord, så det kan vel ikke være så slemt alligevel? Jeg tænker ofte på at kontakte en læge. Jeg har fået nyt lægehus i forbindelse med flytningen, men har endnu ikke været deroppe. Jeg har faktisk ikke engang været i kontakt med dem, og har derfor ikke fået tilknyttet en fast læge. Hvordan skriver man til en fremmede læge, at ”Hey, jeg vil faktisk rigtig gerne dø, men alligevel vil jeg ikke, så hjælp mig”? Skal jeg selv udvælge hvilken af de forskellige læger, som skal have byrden som er mit liv? Nej tak. Så jeg venter på at det bliver værre. Til at jeg en dag faktisk forsøger selvmord, og så forhåbentligt mislykkedes. Men hvem ville opdage det, hvis jeg forsøgte? Der er jo ingen tæt på mig. Det har også fjernet en frygt, en frygt for hvem der ville finde mig død. Jeg ville aldrig kunne gøre det mod mine forældre, at de skulle finde deres eneste datter død. Men i lejligheden ville det jo bare være en fremmed. Det ville stadig ikke være fair overfor den person, men jeg har ikke samme skyldfølelse. Jeg kan ikke snakke med mine forældre om det. De elsker mig og jeg elsker dem. Men de har desværre også haft en stor negativ indflydelse i min barndom, hvor alkohol og psykisk vold prægede hverdagen. Jeg har før prøvet at åbne lidt op omkring hvordan jeg har det, men blev mødt af ”Tag dig sammen”. Jeg ville ønske tingene var anderledes, men som tingene ser ud lige nu, så kan mine forældre ikke vide noget. De ville bare latterliggøre mig, og det vil jeg ikke kunne holde til. Jeg har veninde, som jeg kunne åbne mig op for. En veninde jeg har kendt siden jeg var 5 år. Men jeg ved det ville ændre dynamikken i vores venskab. Hvordan vil hun nogensinde kunne se andet, end hendes veninde som skærer i sig selv og som vil dø. Det er en byrde, som hun ikke skal bære. En byrde som jeg ikke vil give hende. Jeg ved, at hun gerne vil have at jeg åbner op for hende. Men jeg vil aldrig kunne tage ordene igen, og jeg vil ikke have at vores venskab ændrer sig, Det er nærmest et frirum, hvor jeg er tvunget til at finde smilet og grinet frem. Hvor jeg i hvert fald kan lade som om, at jeg har det helt fint. Vil hun nogensinde stole på mit smil og mine ord igen, hvis hun finder ud af, at jeg har løjet om hvordan jeg det i årevis? Hvad nu hvis det ødelægger vores venskab? Det ville være min skyld. Der er en lille del af mig, som er stolt over at jeg har holdt ud i de 12 år, hvor jeg har haft selvmordstanker. Men størstedelen af mig er bare frustreret, vred og ikke mindst - opgivende. Jeg prøver at huske, at det nok skal blive bedre i fremtiden. Men det er svært at stole på, når jeg faktisk kun synes livet bliver mere og mere svært. Jo ældre man bliver, jo større bliver presset fra dem omkring sig, forventningerne vejer så meget. De ældre i ens familie dør bort, man mister venskaber som man troede ville holde hele livet og samtidig skal man navigere rundt i et samfund, som er ekstremt præstationsfokuseret. Jeg ser ikke mig selv i live om 5 år, og det skræmmer mig. I aften er heldigvis ikke den værste aften jeg har haft, men i de sidste 3 måneder har der været aftener, hvor jeg har frygtet mig selv og hvad jeg kunne gøre. Jeg har en selvmordsplan, men heldigvis ikke de nødvendige ressourcer til planen. Og jeg er ikke i tvivl om, at dét har holdt mig i live de værste aftener. Problemet er jo, at selv når man opsøger hjælp, så bliver tingene jo ikke bedre med det samme. Man skal arbejde for det, kæmpe for det. Det magter jeg ikke. Jeg ved, at valget lige nu står mellem at række ud efter hjælp eller give op. Og hvor virker det bare meget nemmere at give op og erkende, at jeg ikke er skabt til det her liv.

Svar:

Kære T.

Hvor er det godt, at du skriver til os og rækker ud. Dit brev er fyldt med rigtig fine overvejelser og refleksioner, og jeg håber, at det måske også har kunnet give dig noget at sætte ord på, hvordan du har det lige nu.

Det jeg lægger mest mærke til i dit brev, er din vekslen mellem håb for fremtiden, og samtidig en opgivethed ift. hvordan det kan lykkes at få det bedre. Jeg kan sagtens forstå, at når man har haft så mange perioder, som du har haft med selvmordstanker, selvskade, udfordringer fra din barndom, og ikke at blive mødt af dine forældre på en måde, som du burde, så kan det være svært at finde håbet for, at det hele nok skal blive bedre en dag. Det lyder som om du er gået meget selv med dine udfordringer igennem årene, og samtidig har haft en forventning til dig selv om, at du selv må klare dig igennem det. Måske fordi du ikke har oplevet at få hjælp og støtte hjemmefra? Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om, hvordan du har det, når du tidligere er blevet mødt med en "tag dig sammen" holdning. Rigtig mange, der er vokset op i familier med misbrug på den ene eller anden måde, kæmper med det hele livet. Det sætter dybe spor og ar at blive svigtet på den måde, og derfor er det også lidt forkert af mig at skrive "dine udfordringer", for jeg tænker egentlig, at en hvilken som helst person, der vokser op med svigt, vil have udfordringer. Det er ikke noget, man selv kan gøre for, men det afgørende er, hvordan man vælger at håndtere det.  Og jeg håber, at du kan prøve at se de ting, du kæmper med, som en konsekvens af din opvækst. Det er ikke dig, som person, der er svag eller ikke er skabt til det her liv. Du har fået meget sværere betingelser end andre til at komme igennem livet, særligt i de mere hårde perioder, og når man møder modgang. Og som du helt rigtig skriver, så er der mange forventninger til en jo ældre man bliver. Mange usagte forventninger, og mange forventninger vi måske også selv skaber til os selv. Forventninger kan være gode at have, da det også er med til at skabe motivation, men for mange eller for urealistiske forventninger, kan være med til at bremse os.

Når du fortæller lidt om, hvordan dit liv er lige nu, så tænker jeg, at det egentlig giver mening, at du oplever, at den her periode med selvmordstanker har været længere end de andre; du er flyttet for dig selv til et sted, hvor du ikke kender andre end dine medstuderende. Du er startet på et nyt studie, hvilket i sig er ret krævende. Du har fået et ansvar for dig selv, som for de fleste opleves helt vildt overvældende de første år, man er flyttet hjemmefra. Hele den kombination sammen med din historik gør, at du skal kæmpe lidt ekstra, selvom det lyder til, at du er glad for dit studie og de personer, du ses med. Men vi mennesker er ikke skabt til at være alene, og særligt ikke, når man har det svært. Det kan trigge noget, som fx selvskade, hvis man har historik med det, og det bliver sværere at stoppe, fordi der ikke er nogen til at distrahere en. Så jeg håber også, at du vil prøve at se dit manglende håb ud fra hvor du er henne i dit liv lige NU. Din livssituation kan meget vel ændre sig om et halvt år, hvor du måske har lært dine medstuderende bedre at kende, måske mødt nogle flere mennesker, fået nogle flere tætte relationer. Det er ikke til at vide, men lige nu kan jeg godt forstå, at det er svært når du er så meget alene. Det er ekstra udfordrende, og det ville det nok være for de fleste. Husk det! Jeg skriver det også for at sige, at jeg tror, at du har mange forventninger til dig selv, og bebrejder dig for, hvorfor du ikke bare kan have det godt, når du faktisk godt kan lide dit studie. Desværre er tingene ikke altid så simple, når man har meget med i bagagen.

Med alt sagt, så synes jeg at det er vigtigt at du søger den hjælp, DU har brug for. Bare det at du skriver til os og har gjort dig tanker om at gå til lægen eller række ud til psykiatrien betyder, at du allerede har nået et stykke af arbejdet. Og selvom du synes det er svært at bevare håbet, så opfatter jeg alligevel dit brev som et tegn på, at du ønsker at finde det håb igen. Samtidig skriver du, at du allerede har en selvmordsplan, som du dog ikke har ressourcer lige nu til at føre ud, og at du ikke ser dig selv i live om fem år. Det gør mig ret bekymret, og derfor synes jeg, at du skal tage det alvorligt at række ud til professionel hjælp. Du har helt ret i, at psykiatrien er presset, og at man kan blive mødt med, at man skal have det så skidt som muligt for at få hjælp. Måske er det ikke stedet for dig lige nu, men du har også ret til behandling i psykiatrien. At systemet er presset, er ikke noget, som du burde spekulere på, for det er ikke dit ansvar. Men måske er det bedste du kan gøre lige nu, det er at snakke med en psykolog, som fx en psykoterapeut eller familieterapeut, der er specialiseret i barndom. For jeg tror, at dét er noget, du har brug for at arbejde med for at få det godt igen. Der er mulighed for at få gratis psykologhjælp! Jeg synes også, at det ville være godt, hvis du snakker med din læge. Så vidt jeg ved, skal man nemlig have en henvisning til psykolog fra lægen. Men uanset vil det være godt at høre, hvad en læge tænker om din situation. Det lyder som om, at du tænker, at du også vil være en belastning for dem, men husk på, at psykisk sygdom også skal behandles, som hvis du havde et ondt i ryggen eller lignende, som man tager til lægen for. Når du booker en tid kan du gøre det online, hvor du kan skrive lidt om hvad det handler om. Det kan gøre samtalen lidt nemmere, så I ikke springer direkte ud i selvmordstanker, men at du har det rigtig skidt fx.

Jeg kan også godt forstå, at du ikke har lyst til at tale med din veninde om det, hvis du er bange for at det vil ændre jeres venskab og at det er det sidste du har brug for, fordi det er dit frirum. jeg kan godt følge dig i, at det frirum du har med hende er vigtigt. Så længe det er et frirum, og at du ikke føler, at du skal sætte en facade på. For det er også vigtigt at kunne være sig selv med ens veninde. Men samtidig er det vigtigt, at du ikke går med de her tanker selv. Om det er at ringe til Livslinien eller skrive til os en gang imellem, så synes jeg du skal gøre det. Jeg lover dig for, at du hos os ikke bliver mødt med at du overdriver. Vi tager dig og din situation meget alvorlig, og vil meget gerne lytte til hvordan du har det.

 Jeg ved godt, at det kræver hårdt arbejde at gå igang med processen og arbejdet med at få det bedre, og det kan virke rigtig uoverskueligt. Måske er det bedre at prøve at tænke det i små bider eller skridt. 1. skridt kan fx være at booke en tid ved lægen, eller undersøge noget mere om gratis psykologhjælp. Jeg tror ikke der er mange, der kan overskue et helt forløb, hvor man skal arbejde med sig selv, da det netop tager lang tid. Så der er intet at sige til, hvis du synes det er uoverskueligt at gå i gang og kæmpe for at få det bedre. Men fordi det virker uoverskueligt betyder det ikke, at det ikke kan lade sig gøre at få det bedre. Det er et skridt af gangen. Ofte meget små skridt. Og det er helt okay.

 Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om din situtation, og vil prøve at være mindre hård ved dig selv, og i stedet huske på, at du fortjener at have det godt og få hjælp, ligeså meget som enhver anden person fortjener det.

De bedste hilsner
Laura

LauraPernilles billede
Laura har svaret på dette spørgsmål