Forestillinger
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg ved ikke om emnet høre her til, men nu prøver jeg lige alligevel.
Det er måske lidt mækeligt.... Men jeg har i lang tid, måske et års tid, haft de her forestillinger. Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive dem.
Men jeg forestiller mig at der er en person i rummet. For det meste drenge. Nogen jeg er/har været forelsket i, eller en tilfældig dreng. Jeg har så fuld ansigt og krop på dem og forestiller mig at de er der sammen med mig, som om de var i mit hus. Jeg "snakker" med dem. Ikke som i at jeg gør det højt, men det er inde i mit hoved, at jeg så har samtalen frem og tilbage. Men ud over det, er det også alle handlinger, jeg forestiller mig. Selvfølgelig ikke når der er andre mennesker omkring mig, men for det meste inde på mit værelse eller alene. Jeg forestiller mig at han kysser mig og krammer mig og alt det. Og jeg "udfører" ligesom handlingen fysisk, hvis man kan sige det. Her for tiden er jeg begyndt at gøre det næsten hverdag, og det er tit flere gange om dagen, at jeg lige forestiller mig at han er der. Jeg forestille mig også at han ligger i min seng hver aften, og sover med mig og fx siger at han elsker mig.
Jeg forestiller mig også nogen gange andre. Fx. veninder, familie osv. at jeg så "snakker med dem". Men det er hovedsagligt med drenge og den der lidt "kæreste" forestilling. Jeg begynder at blive lidt skræmt af mig selv. For jeg tager mig selv i, virkelig at gøre mine handlinger for realistiske. For lige pludselig kan jeg finde på at løbe fordi "han hiver mig med". Eller finde på at gå udenfor fordi "han skal vise mig noget, eller jeg skal vise ham noget". Jeg kan også finde på at… kysse min hånd eller en væg…. Virkelig kikset…… Kan tit bare gå dybt ned i den verden. Synes bare det begynder at blive lidt for meget, og føler mig mærkelig. For hvor normalt er det at forestille sig sådan noget, og så tit. Jeg ved det er virkelig mærkeligt.

Svar:
Kære du
Det er bestemt ikke mærkeligt og heller ikke unormalt at du fantaserer og at dine fantasier oftest handler om en fra det modsatte køn og at de involverer noget seksuelt. Når man er teenager er det naturligt at man psykisk og fysisk har perioder hvor man er meget fokuseret og opmærksom på sin krop, drenge og fantaserer om sex. Det er en blanding af hormoner, nysgerrighed og bare det at være teenager.
Du skriver at du udfører handlingerne fysisk og du tager dig selv i at gøre ting som du føler kan virke kikset som at kysse din egen hånd eller en væg. Jeg kan godt se hvorfor du synes det er lidt ud over det sædvanlige og at det kan virke som lidt for meget. Det er som sagt ganske naturligt og almindeligt, men ud fra det du skriver virker det som om at du er bekymret. Det kan derfor være en mulighed hvis du snakkede om det med en eller begge dine forældre eller en lærer du føler dig tryg ved. Du kan også prøve at snakke med en eller flere af dine veninder og spørge ind til om de også har oplevet noget lignende. Nogle gange kan tingene blive for meget og virke mærkeligt hvis det er noget man holder for sig selv og selv går og tænker over. Det at tænke for meget på det og overanalysere tingene kan i sig selv øge ens bekymring og følelse af at man er anderledes og/eller mærkelig. Det kan nogle gange være rart at snakke med en anden om det og på den måde mindske spændingen og følelserne.
Når du har snakket med din forældre om det, kan det være at I herefter sammen tager en tur forbi lægen og ser hvad lægen siger til det. Det er noget der nager dig og derfor kan det være en hjælp at få en professionel til at se på det. Det er oftest også en lettelse i sig selv når det involvere en person der er professionel og har viden omkring det man er bekymret om.
Du er også velkommen til at skrive ind til Cyberhus i vores chat hvis du skulle sidde inde med flere spørgsmål. Den finder du her.
Jeg håber du finder ud af det og held og lykke med det hele.
Kærlige hilsner
Lima