Sex?
brevkassespørgsmål af
Markus
13 år
Hej! På forhånd tak fordi at I læser min besked! Jeg har et spørgsmål? Jeg er 13 år! kan jeg godt ha’ sex? Altså ifølge hvad jeg ved bliver huden trukket tilbage når penissen glider ind i..... Men.... Jeg kan ikke trække min hud tilbage når den er i stiv tilstand.... Jeg kan godt onanere men så trækker jeg huden frem og så tilbage. Hvad sker der lige her?

Svar:
Hej med dig
Du spørger om du godt kan have sex nu. Hvis du spørger i forhold til alder, så vil jeg sige at du godt kan have sex. Men om du skal er så en helt anden ting.
Langt de fleste unge er over 16 år eller ældre inden de har sex første gang, og det giver meget god mening. Sex kan være rigtig dejligt, men også lidt svært nogle gange. Derfor kan det også være en god idé at vente til man er lidt ældre. Og som sagt, så er det også det de fleste unge gør.
Kan du have sex, sådan rent fysisk? Når du forklarer det her med din forhud, kunne det godt lyde som om huden endnu ikke kan trækkes helt tilbage over hovedet? Det er helt almindeligt, at det ikke kan det når man er 13 år. Hvis du bliver ved med at onanere, og "træne" huden til at blive trukket tilbage, vil huden som regel blive mere elastisk med tiden. Til sidst bliver huden så elastisk at du kan trække den helt tilbage.
For nogle drenge sker det desværre ikke helt af sig selv, og så kan man få hjælp hos lægen. For de fleste er det nok at bruge en creme som hjælper med at gøre huden blød. Det er en creme som man skal have hos lægen, så hvis det ikke er blevet bedre om et års tid, ville jeg lige få din læge til at se på det.
Men til en start synes jeg bare du skal fortsætte som du gør. Prøv at trække huden tilbage nogle gange hver dag. Bare træk huden så langt tilbage du kan, uden at det gør ondt. Med lidt tålmodighed tror jeg det kommer helt af sig selv. Det er som sagt helt almindeligt at det tager tid for huden at blive elastisk nok.
Mange hilsner
Elisa