Hej, ved ik om det er for tidligt
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus, Mig og Min kæreste begynder at interessere os i sex og vi tænkt os at gøre det når vi begge er helt klar. Er 13 år en for tidlig alder?

Svar:
Hej med dig.
Dejligt du skriver! I dit spørgsmål fortæller du, at du og din kæreste er begyndt at interessere jer for sex. Du fortæller også, at I overvejer at prøve det, når I begge to er klar. Og lige netop det, du skriver der, tænker jeg faktisk er rigtig vigtigt.
I skal nemlig begge to føle jer klar til det. Hvornår man er klar til at have sex er meget forskelligt. Derfor findes der heller ikke en rigtig alder at have, når man prøver det første gang. Det vigtigste er, at man begge to har lyst og føler sig klar til det. Når det så er sagt, får jeg lyst til at fortælle dig, at gennemsnitsalderen for den første gang i Danmark er 16 år. Jeg tænker derfor ikke, at du og din kæreste har travlt med at nå det. Jeg vil også gerne fortælle dig, at sex kan være mange ting. Der er altså mange måder, man kan starte med at undersøge hinandens kroppe, når man begynder at interessere sig for den slags ting. Mange starter med at kysse eller røre ved hinanden, inden de har sex for første gang. Til sidst vil jeg gerne fortælle dig om en rådgivning, der hedder privatsnak.dk. De har både brevkasse, chat og meget mere. Jeg har fundet et link til dig, hvor du kan læse mere om, hvornår man har sex for første gang. Det får du her: https://privatsnak.dk/13-15/hvad-spoerger-andre-om/hvornaar-har-man-sex-... Jeg håber, du kan bruge svaret.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål!
Mange hilsner Laura