Må forældre bestemme?
brevkassespørgsmål af
Alberte
13 år
Hej
Det er fordi jeg har en veninde som jeg er rigtig meget sammen med. Vi har gået i klasse siden august og hun er bare den bedste. Jeg elsker hende fordi hun er den eneste der virkelig forstår mig og vi kan bare snakke om alting.  Mit problem er at mine forældre ikke vil have at jeg er sammen med hende fordi hun har nogle problemer. Det er fordi hendes far er sådan en der drikker og mine forældre er sådan nogle der er bange for alting og er vildt strenge. Kan de godt bestemme hvem jeg må være sammen med? Hun drikker jo ikke så jeg ved ikke om det er fordi de er bange for hendes far eller hvad men min veninde er jo bare ligesom mig og jeg elsker hende. Det er ikke fair at de skal bestemme men må de godt det? Please hjælp

Svar:
Hej pige 13 år - Tak for dit brev.
Hvor er det flot, at du vælger at skrive ind for at kæmpe for dit venskab. Man kan ud fra det du beskriver, læse, hvor meget din veninde betyder for dig.
Det lyder som om, at dine forældre ikke helt forstår hvor glad du er for din veninde. Det sker ofte, at det vi ikke må- åh det er det vi aller helst vil. Så når dine forældre siger nej til, at du må være sammen med din veninde, ja så vil du det endnu mere. Måske er det sådan det er?
JA, mor og far må bestemme over dig. Det skal de faktisk, det er deres ansvar og opgave at passe på dig. De skal guide og vejlede dig, indtil du er 18 år. Men rigtig vigtigt, at i snakker om tingene, så du får mulighed for at fortælle hvad du føler og mener. Så i sammen kan finde en løsning.
Men det kan også være, at du skal få vist dine forældre, at din veninde er fantastisk og at I er så gode sammen. Er det mon en mulighed, at din veninde kan komme hjem til dig et par eftermiddage, så dine forældre kan se jer sammen? For du har sikkert ret- dine forældre kan godt være bange for, at når din venindes far drikke, ja så gør din veninde også, og måske begynder i, at gøre det sammen. Forældre kan være så bekymrede for ALT, når det gælder deres børn.
Som du skriver, betyder dit venskab meget for dig, du er glad, fri og åben, når du er sammen med din veninde og det er de følelser, du skal snakke med dine forældre om. Det kan være svært, at få åbnet op, men tro på at de vil lytte til dig, bare du stille og roligt tør, fortælle dem hvad du føler og mener. Du har brug for tålmodighed. Alle forældre ønsker det bedste for deres barn.
Jeg håber du, din veninde og dine forældre finder ud af det sammen.
Husk, at du altid kan skrive i UNG i…. chatten, hvis du får brug for at skrive mere om hvordan du har det, eller har flere spørgsmål.
Kram fra brevkassen