Værnepligt
brevkassespørgsmål af
Anonymt
18 år
Jeg står til at skal til forsvarets dag lige for tiden, men jeg får konstant (som i oprigtigt) angstanfald over det, men det er ikke noget jeg har en diagnose på eller noget, så jeg kan ikke gå til læge med det, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg kan knap nok klare det i mit hoved, bare tanken om sådan en enkelt dag for mig, er rigtig svær at overkomme og ved ikke hvordan jeg kan slippe for at tage afsted, for hvis jeg ikke møder op, sender politiet en bøde på 1000 kr. nogen der ved hvad jeg kan gøre for at blive fritaget eller kan komme nemmere omkring det, da jeg ikke kan omgås med så mange hetroseksuelle drenge på en gang (længere forklaring).

Svar:
Puha.. jeg kan godt forstå, at det må være svært for dig at stå i den situation, når du har det som du har det. Jeg tænker at det bedste for dig er at gå til din egen læge og fortælle hvad der sker inde i dig, når dine tanker kommer ind på at du skal til forsvarets dag. Lægen vil kunne hjælpe dig med at finde nogle handle muligheder, når du får noget der ligner et angst tilfælde (lægen kan være med til at afgøre om der er tale om det, eller hvad der sker med dig). Det lyder også som at det vil være rigtig godt for dig at få snakket med lægen om, hvad det er der gør det svært for dig at være sammen med mange hetroseksuelle drenge. Hvis du tænker at du ikke har lyst til at tale med din læge, så kunne du måske tage en god kammerat el forældre med, der kunne støtte dig og berolige dig, hvis du skulle få det dårligt, når du er der. Men det bedste råd til dig er, at snakke med din læge om hvordan du har det. Om du helt kan undgå at komme til denne dag, det ved jeg ikke, men det ved din læge mere om. Jeg håber, du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke.