savner kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg har aldrig haft en kæreste, og jeg tror heller ikke, der er nogen der vil være kæreste med mig. Jeg er en dreng på 16 år, og jeg er genert. Jeg vil virkelig gerne have en kæreste. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen den generte

Svar:
Hej Generte
Jeg kan godt forstå, du gerne vil have en kæreste. Det er dejligt at være kærester, og det vil de fleste gerne.
Samtidig er det at finde en kæreste noget, som det kan være svært at finde ud af.
Mange tror, at man skal være smart og sej for at få en kæreste, men det passer ikke. Der findes kærester til både de larmende og de stille, de indadvendte og de udadvendte, dem som er flabede, og dem som er mere høflige – og så videre.
Nogle unge virker, som om de har let ved at finde ud af, hvordan man flirter og bliver kærester, og andre har sværere ved at finde ud af, hvordan man kan gøre. Jeg tror dog godt, man kan sige, at de fleste synes, det er svært at finde en kæreste og at blive ved med at være kærester.
Hvis man har svært ved noget, er det bedre at tænke, at det nok tager noget tid at lære – end at tænke, at du aldrig får en kæreste. Jeg synes, du skal være tålmodig og forstående overfor dig selv, mens du øver dig. Det kan godt være det tager flere år, før det lykkes, men det går ikke hurtigere af, at man bliver utålmodig. (Faktisk skal du altid være forstående og tålmodig overfor dig selv, for man er altid ved at øve sig i at leve).
Mens du er tålmodig, kan du prøve at lægge mere mærke til, hvordan andre gør, når de flirter. Du kan også prøve, om du kan se, at der også er andre, som ser usikre ud.
Hvis du er tålmodig, kan du bedre slappe af, og det gør det lettere at tale med pigerne. Når du slapper af, kan du bedre interessere dig for, hvad pigerne er optaget af. Måske er du allerede venner med piger, og ellers kan du forsøge at blive venner med nogle piger?
Jeg ved godt, det er en kæreste og ikke en veninde du ønsker dig, men man må tit dele opgaver op i mindre dele, så man kan tage et skridt ad gangen. Jeg har derfor ikke givet dig råd til, hvordan man finder en kæreste, men i stedet nogle indledende skridt, som kan hjælpe dig i den retning:
·        At være tålmodig og overbærende med dig selv, for det med kærester kan være ret svært at finde ud af.
·        At det er godt at være nysgerrig og interesseret i andre, og det kan man godt være, selvom man er genert.
·        At hvis du ikke har pigevenner, vil jeg råde dig til at blive venner med nogle piger, så du bliver mere vant til at tale med piger.
Når du har styr på tålmodigheden og det at tale interesseret med piger, kan det være, der sker noget mere af sig selv. Jeg kan også komme med flere forslag, men så skal jeg vide noget mere om dig for at kunne finde ideer, der passer til dig.
Med venlig hilsen Karen, psykolog