Når der er brug for hjælp
brevkassespørgsmål af
Ida
16 år
Jeg er edermanne rasende. Drengene i min skole mobber en ny pige på skolen, og lærerene vil ikke gør noget. Jeg har sagt det til dem og de siger jeg bare skal lade tiden gå så order det sig. Det er så meget et nederen svar. Kan I mon hjælpe mig med hvad jeg kan gøre for at hjælpe den nye pige, når nu vores lærer ikke ser det som et problem?

Svar:
Kære Ida
Øv hvor lyder det irriterende. Det er super ubehageligt at se på sociale samspil, som ikke er i orden. Det gør ondt at se på én, som virker udsat, og det er ubehageligt, hvis man ikke føler, man kan hjælpe.
Det er dejligt, du lægger mærke til, hvordan andre har det og bekymrer dig om en pige, som er ny på skolen. Det er desværre svært at skrive præcist, hvad du kan gøre, når jeg bare svarer i en brevkasse.
Ud fra din formulering bliver jeg usikker på, om du går i klasse med pigen eller ser det lidt på afstand? Hvis du har mulighed for at spørge den nye pige selv, kunne det være godt at vide, hvordan hun selv oplever det? Hvis du ikke går i klasse med den nye pige, kan du måske spørge nogen fra hendes klasse om, hvordan de synes, det går. Hvis du kender en eller flere af drengene, som driller, kan du jo også spørge dem, hvad de har gang i? Det er ofte rart at få flere detaljer og nuancer, for ting er ofte ikke kun gode eller onde.
Hvis andre også har indtryk af, at den nye pige bliver drillet, kan I prøve at være flere, som taler med en lærer om det? Måske kunne det være en anden lærer end den lærer, du prøvede sidst? Så kan I give læreren forskellige eksempler på, hvordan I har set den nye pige blive drillet. Det er ikke sikkert, læreren er enig i at det er mobning, men så kan I tale om det. Måske kan I også tale om, hvordan I eller læreren kan hjælpe den nye pige til at falde til på skolen?
Hvis ikke læreren hjælper dig videre, kunne du tale med andre elever fra din årgang om, hvordan I selv kan hjælpe den nye pige i små situationer i hverdagen? Uanset om I er venner med hende eller ej, er det rarest for alle, hvis stemningen på skolen er på en måde, så man ikke er bange for at blive drillet. Det er rarest for alle.
Det kan også være, din skole har en anti-mobbepolitik. Det kan en lærer hjælpe dig med at finde ud af. Det er et dokument, hvor der står, hvad skolens regler er i forhold til mobning. Måske står der også ideer til, hvad man kan gøre for at standse eller undgå mobning? Måske kunne klassen eller skolen arbejde med, hvordan man skaber en rar og varm stemning på skolen? Det er altid værd at arbejde for en god stemning, for det er rarest både for stærke og svage elever. Alle trives bedre, hvis man ikke hele tiden skal være bange for at blive drillet.
Tak for dit spørgsmål. Hvis du vil skrive mere om emnet, kan du skrive på Stevns-chatten torsdag mellem 15.30 og 17.30.
Venlig hilsen Karen