Skilles
brevkassespørgsmål af
AKA skilsmissebarnet
16 år
Mine mor og far har lige fortalt at de skal skilles! Suk. Så bliver jeg endnu et barn i statistikken af skilsmissebørn! Er der nogen steder i Randers hvor jeg kan tale med nogen om det? Få hjælp til at snakke om det. Synes faktisk det er ret svært at vide hvordan jeg skal forholde mig til min mor, far og søskende. Så er der også mine venner og hvordan jeg får fortalt dem det. Der kommer til at være så mange forandringer at jeg ikke helt kan rumme det hele.  Og sig ikke at jeg skal tale med min far og mor. De kan ikke en gang finde ud af at tale med hinanen!

Svar:
Kære AKA Skilsmissebarnet
Det er helt forståeligt at du har mange tanker om hvad fremtiden bringer som skilsmissebarn, og at du ikke har lyst til at snakke med din mor og far om det lige nu, hvor I alle står midt i det uvisse. Når du er klar til at fortælle det til dine venner, så kunne du måske fortælle det til din bedste kammerat/veninde først. Er der nogen af dem der måske har oplevet det samme, så kender de lidt til det. Hvis ikke så er det også vigtigt, at du fortæller dem hvad du har brug for af støtte. I Randers har vi heldigvis et tilbud, hvor man kan snakke med nogen om det. http://sundhedspleje.randers.dk/media/5297/skilsmissegruppe-for-unge-12-17.pdf Målet med gruppen er: Du vil opleve, at du ikke er alene med dine tanker og følelser, du går rundt med. DU vil opleve, at der er andre unge, der har det lige som dig. I kan drage nytte af hinandens erfaringer. Du vil opleve et sted, hvor du kan tale frit om det der er svært. Du vil føle dig hørt, set og forstået. Du kan blive afklaret omkring din situation. Du kan kontakte Majbrit Bargsteen der står for gruppen på tlf. 29451744, eller på mail: majbritt@selvhjaelpranders.dk
Nogle skoler har også skilsmissegrupper på skolen, det ved din skoleleder om I har på din skole, hvis du stadig går i folkeskole. Hvis du er startet på en ungdomsuddannelse, så har skolen mentorer/rådgivere, som du kan kontakte.
En anden mulighed er at benytte Lyttelab, de rådgiver unge om mange forskellige problemstillinger, de er som Selvhjælp Randers også placeret i Underværket. Du kan se mere om Lyttelab her https://www.lyttelab.dk/ der står også hvordan du kan kontakte dem.
Jeg håber dette har givet dig anvisninger til, hvor du kan hente hjælp her i kommunen. Det er ikke en nem proces, man går fra at have en familie med et hjem og nu skal man have en familie, der er delt på to hjem. Man kan som ung godt føle man bliver lidt overset, eller rykket midt over, da forældrene ofte har travlt med skænderier, praktiske beslutninger osv. Så glemmer de nogle gange lige at have jer med i processen på en god måde. Du er også altid velkommen til at logge på om torsdagen mellem kl. 16-18, hvor vi sidder klar ved tasterne. Hvis du bare har lyst til at komme af med dine frustrationer til os. Vi er altid klar til at lytte.
Mange hilsner
Rådgiver fra Randers