jeg taler ikke godt med nogen fra klassen, hvilket jeg havde forventet
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er meget mærkelig, og de venner jeg har fortæller mig også at jeg mærkelig. Så måske er det grunden til at jeg har svært ved at få venner på gym. Jeg er af og til nødt til at have en facade op, og spille en meget sød pige og sådan. Det er overanstrengende. Jeg tror det er fordi vi er alt for forskellige, og så er nogen af dem også næsten 2 yngre end jeg, da jeg fylder 18 snart. Jeg er chill, ikke for dum på livet, og prøver at nyde det uden at skal være en robot der bekymre sig så meget om karaktere. Så der er min klasse og jeg også en del forskellig, da jeg er i en såkaldt stræber-klasse. Så hvad skal jeg gøre? der er ingen nøder dammit. og det er jeg squ lidt.

Svar:
Hej Pige 17 år
Det med at føle sig anderledes kan være rigtig svært. Ligeledes kan det være svært at starte et nyt sted, man kender måske ikke ret mange/ingen på forhånd og skal danne helt nye bånd og venskaber. Mange unge synes denne proces kan være svær og mange, som du også nævner opretholder en facade når de starter på noget nyt. Dette gør man ofte for at passe på sig selv, for at føle man passer ind osv. Men det kan også være med til, at man synes det kan være endnu sværere at finde nye venner. Det er jo vigtig du har det okay med at komme i skole, så måske skal du tale med din UU vejleder om det, så I sammen kan få vendt og afklaret, om du føler du er på det rette gymnasie/den rette klasse.