Mine forældre skal skilles
brevkassespørgsmål af
Pippo
14 år
Hej brevkasse Odense
Jeg bor i Odense. Jeg er rigtig ked af det fordi mine forælre lige har fortalt mig og min bror at de skal skilles.  Jeg er så ked af at min familie nu bliver skilt og vi aldrig mere skal bo sammen. Det virker bare ikke fair og jeg kan ikke rigtig forstå det og at det skal ramme os. Alt vil forandre sig. Tør ikke fortælle mine forældre, at jeg er så ked af det fordi de selv er så kede af det. Kan I hjælpe mig med hvordan jeg kan tale med dem om det? Er der måske et sted hvor jeg kan snakke med andre om det i Odense? Har hørt at der måske findes en skilsmissegruppe, men måske det ikke er for sådan en som mig der bare kommer fra en normal familie?
Håber I kan hjælpe mig lidt.

Svar:
Kære dig
Jeg kan sagtens forstå, at det hele føles svært og utrygt lige nu!  Jeg tror det er rigtig vigtigt at du taler med dine forældre om det, selvom de også er kede af det. Jeg tror faktisk de er kede af det, fordi de gør jer børn kede af det, og derfor er det ofte en stor lettelse både for børn og forældre, at tale åbent om den sorg der er forbundet med en skilsmisse.
Så mit første råd er, at du hurtigst muligt skal fortælle dine forældre hvor ked af det du er , fortæl at du er bange for hvordan fremtiden kommer til at se ud, fortæl hvis du er vred på dem over det og fortæl alle andre tanker du gør dig . Og græd , græd , græd hvis du har brug for det. Dine forældre er der for dig og din bror, og jeg er temmelig sikker på, at de med glæde vil snakke alle jeres følelser igennem med jer.
Mit næste råd er, at du skal huske at alt bliver godt igen selvom det er svært at forestille sig lige nu. Men pludselig en dag vil du opleve , at du og din bror kom godt igennem skilsmissen, at I har en fin hverdag på skift hos mor og far, og at alt er faldet på plads.
Tredje råd er at tal med dine venner og veninder om det. Hvert trejde barn oplever på et tidspunkt , at deres forældre går fra hinanden eller bliver skilt. Der er helt sikkert børn og unge omkring dig, som kender din situation. Du er ikke alene!!
Hvis du har brug for andre at snakke med, eller hvis du har brug for hjælp til at komme videre, er her nogle gratis muligheder til dig:
Du kan ringe til Børnenes Skilsmissetelefon: 20 600 550. Det er Familieretshusets anonyme telefonrådgivning til børn og unge. Her sidder børnerådgivere klar, og de ved rigtig meget om børn og skilsmisser. De vil gerne hjælpe dig med de tanker, følelser og spørgsmål du går rundt med, når dine forældre skal skilles. De kan også fortælle dig, hvad du har af muligheder, hvis du er ked af den ordning, du får med dine forældre.
Børns Vilkår har også en anonym telefonrådgivning for børn og unge. Du kan ringe til BørneTelefonen: 116 111. Her sidder rådgivere klar til at lytte til dig og snakke med om det, du går og tænker på og bekymrer dig om. Også hvis det handler om andet end skilsmisse.
Til slut vil jeg lige oplyse om, at denne brevkasse faktisk er nedlagt :-) så hvis du har brug for yderligere råd, kan du sms eller ringe til SSP Odense på 6551- 5099 og spørge efter Marlene.
Bedste hilser fra
Mvh Marlene Hjorth Nielsen, SSP Odense