Jeg vil gerne væk hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Lucas
16 år
Jeg vil gerne væk hjemme fra fordi jeg ikke har det godt her hjemme og jeg må ikke noget jeg er lige blevet smidt ud af min efterskole for og give tegn om jeg har det svært men det nytter ikke noget fordi nu er mine forældre bare mere sure på mig end de var i forvejen...
Hvad kan jeg gøre
Hilsen lucas

Svar:
Kære Lucas
Der er lidt tid til du helt selv kan bestemme, kan jeg se. Du har skrevet din alder som 16 år, og det betyder, at dine forældre kan bestemme over dig et par år endnu. Det er naturligvis ikke rart, at du har det svært hjemme. Hjemme skal helt være et godt og trygt sted. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor efterskolen ikke var god, når du ikke må noget derhjemme? Er det måske okay hjemme, hvis du havde mere frihed? Du skriver ikke så meget om, hvad du kunne tænke dig. Det vil jeg gerne vide :-) Uanset, hvad der ligger bag, så tænker jeg, at det er vigtigt, at du kan tale med nogen om det. Måske nogen som kender til andre unge, som har haft det som dig, og som kender mulighederne for hjælp. Når du er 16 år, er der højst sandsynligt ikke penge til at betale en lejlighed, og hvad der ellers er af udgifter. Samtidig skal du have samtykke fra dine forældre, hvis der skal underskrive en lejlighedskontrakt. Mit forslag er, at du og/eller dine forældre, finder nogen som kan hjælpe jer med at få talt sammen derhjemme. Det er min erfaring af de fleste forældre er bekymrede for, om det kommer til at gå deres børn godt. Når der så er lidt ubalance, hvor deres barn kommer til at gøre noget, som forældrene ikke synes om, så kan de reagerer på en lidt ufed måde. For dig som unge, kan deres reaktion måske virke helt tosset.
En mulighed er også, at du finder en voksen person, som du har tillid til. Denne kan måske også se det fra din side, og have noget at byde ind med. Du behøver ikke at gå med det alene...
Hvis du tænker, at det kunne være okay at tale med nogen fra os om dine muligheder - naturligvis anonymt, så kontakt gerne SSP Odense. Enten via vores telefon 6551 5099 eller på mail: sspodense@odense.dk