Angst?
brevkassespørgsmål af
frustreret pige
18 år
Hej
Jeg ved ikke om jeg har en lille smule angst? Tit kan en meget lille ting blive et kæmpe problem for mig.. fx. en dag, hvor jeg ikke kunne finde ud af om jeg skulle blive hjemme fra skole, fordi jeg kun havde ét modul, jeg synes det var meget svært om jeg skulle blive hjemme eller ej. Det førte så til at jeg blev meget ked af det og overhovedet ikke kunne finde hovede eller hale i noget og blev meget frustreret (jeg overtænker rigtig meget).     Hvis en person giver en lidt anden ''vibe'' end hvad de plejer, begynder jeg også at tænke meget over om de måske er sure eller om jeg har gjort noget galt? Jeg kan også blive meget bange og ked af det, hvis fx. jeg ved at min kæreste er ude og køre bil og at ikke har svaret i et stykke tid fordi, hvad nu hvis han er kørt galt? Nogle gang, mest før i tiden, var jeg også tit ked af det uden at vide det og slet ikke kunne/kan tænke klart og alt ting var uoverskueligt. Her den anden dag, hvor min kæreste havde sovet hos mig og alt var fint. Han var smuttet for at tage i skole og jeg skulle møde lidt senere. Jeg gjorde mig klar men pludselig blev jeg sådan lidt tom? magtede ingenting, men jeg tog stadig afsted. Jeg havde lidt tøjkrise, hvilket gjorde jeg kom lidt sent ud af døren, jeg havde glemt mit headset og jeg havde glemt mit idrætstøj, hvilket jeg først opdagede da jeg var cyklet et godt stykke af vejen. Da jeg næsten var på skolen fandt jeg så også ud af at jeg havde glemt mit mundbind, og der knækkede filmen.. Jeg kunne ikke overskue mere og valgte derfor at cykle hjem og blive hjemme. Men den næste dag havde jeg det fint igen? Ooog dagen efter var jeg lidt ked af det igen. Hvad kan det være?

Svar:
Kære anonym,
Først vil jeg fortælle dig, at jeg synes at det er modigt af dig at skrive og sætte ord på, hvordan du har det.
Jeg forstår at du tænker meget over tingene og dermed også er nysgerrig på, hvad det er der sker i og med dig, når du oplever de her situationer.
Jeg kender mange, inklusiv mig selv, som en gang imellem oplever at tingene/tilværelsen bliver uoverskuelig, og derfor kan miste motivationen, eller blive overvældet og træt, og egentlig mest af alt, har lyst til at blive hjemme i sengen.
Jeg har lyst til at spørge dig om du har snakket med nogen omkring din situation, her tænker jeg enten dine forældre, en lærer, eller en anden som du stoler på, og har tillid til?
Sådanne nogle samtaler kan ofte være med til at sætte tingene lidt i perspektiv, ligesom du vil opleve at blive mødt i din situation. Det kan være med til at skabe nogle refleksioner og handlemuligheder, som du måske ikke selv havde tænkt over.
Hvis du oplever at det at snakke med nogle andre ikke helt hjælper dig i din situation, så kunne en anden mulighed også være at opsøge egen læge, for derigennem at få nogle andre/alternative perspektiver på din situation og tanker.
Igen er det vigtigt for mig at understrege at hvad du oplever, er noget, som mange andre, både voksne og unge oplever, og derfor er normalt.
Jeg håber alt godt for fremtiden og håber at du finder svar.
De bedste hilsner,
Anonym rådgiver,