Gravid som 14 årig
brevkassespørgsmål af
Emma
14 år
Jeg har et problem, jeg er blevet GRAVID! Men jeg er kun 14 og ved ikke hvad jeg skal gøre. Faren er 19 og han vil ikke have noget med mig at gøre efter jeg fortalte ham det! Tør ikke fortælle mine venner og forældre det, min far ville smide mig ud på gaden, og mine venner ville ikke have noget med mig at gøre. Ved ikke om jeg skal beholde det, men ved heller ikke hvordan jeg ville fjerne det. Hjælp!

Svar:
Kæreste Emma
Tusinde tak for din besked!
Hvor er du bare modig at du rækker ud herinde. Jeg tænker at du må føle dig helt enormt presset og fortvivlet over at stå helt alene med så stor en ting! Heldigvis er der hjælp at hente, og vi vil gøre vores allerfineste for at støtte dig konkret.
Sundhedsplejersken kan hjælpe
Vi har været i kontakt med en af sundhedsplejerskerne, som rigtig gerne vil hjælpe dig og vejlede dig i, hvad du har brug for. Nu ved vi ikke noget om, hvor langt du er henne i din graviditet, eller hvad dine tanker er, hvilket også er meget privat.. Men det er noget af det man kan tale med sin sundhedsplejerske om.
Jeg vil dele lidt fra den mail korrespondance, jeg har haft med sundhedsplejersken i dag:
"Jeg kan hjælpe hende med at få en tid ved en læge. Jeg vil selvfølgelig forsøge at få hende til at acceptere, at vi snakker med hendes forældre. Hvis ikke hun er med på den og hun er bange for sine forældres reaktion, må jeg må jeg gerne følge hende til lægen uden forældresamtykke.
Hun kan i øvrigt altid bestille tid ved en praktiserende læge. Det behøver ikke være familiens lægehus, og forældrene behøver ikke at få det at vide."
Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde ud af hvordan du kan få noget mere hjælp, men da du er underlagt anonymitet, vil vi ikke kunne gå længere ind i din situation her i brevkassen. Det kan vi bedre gøre i vores SMS chat, hvor samtalen ikke kan ses af andre.
I SMS chatten er du stadig anonym, og du kan skrive lige når det passer dig. Jeg er sikker på vi sammen kan finde den rigtige hjælp til dig.
Du kommer igang ved at skrive en sms til 25 80 00 55
Hvis du ønsker den direkte kontakt til sundhedsplejen kan du kontakte sundhedsplejerske Kristine på tlf.30843433
Du er også altid velkommen til at kontakte Okay Ung for rådgivning. Jeg kan træffes på tlf. 51374143
Sender dig de bedste tanker og en kæmpe krammer
KH Maria Hedegaard,
Okay Ung