Behøver jeg overhovedet at leve?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Jeg skriver fordi jeg har det meget svært og jeg føler mig forkert, er mine bryster store nok? Hvorfor har jeg ikke fået menstruation? Er jeg overvægtig? er jeg god nok til at leve? Alle i min klasse mobber mig med de ting jeg skrev ovenover og jeg er altid alene. Nogle gange overvejer jeg om der overhovedet ville være nogle der ville savne mig…… Men noget stopper mig alligevel i at begå selvmord, ved bare ikke hvad…… for jeg er ik god nok her

Svar:
Kære dig,
Mange tak for dit brev… Godt at du skriver!
Det lyder til at du har en masse svære tanker og en følelse af ikke at være god nok og ikke rigtig at høre til. Du stiller nogle forskellige spørgsmål hvor det er svært på mig at svare på hvorfor du ikke har fået din menstruation, om dine bryster er store nok eller om du er tyk… Som oftest løser alle disse bekymringer omkring kroppen sig selv i løbet af de næste par år. Da du er teenager sker der meget i din krop lige nu og i den kommende tid vil du sandsynligvis få menstruation og kroppen vil forandre sig ved at dine bryster vokser osv. Jeg syntes alligevel at du skal undersøge om du kan få en tid ved sundhedsplejersken eller din egen læge og tale om de bekymringer du har, ved at have et fysisk møde vil de bedre kunne guide dig i forhold til om alt er som det skal være:-)
Hvor er det trist at du oplever at blive mobbet og at det sikkert har en stor indflydelse på dine tanker omkring at du ikke er god nok og at det var bedre du ikke var her. Jeg er meget nysgerrig på om du har lukket andre ind i hvor svært du har det? Har du snakket med dine forældre, en klasselærer eller en anden voksen som du føler dig tryg ved? Hvis ikke, vil jeg råde dig til at tale om det, så det kan blive sat en stopper for mobberiet. Det er skolens ansvar at det er trygt for alle elever at være i en klasse og din skole skal hjælpe med at ændre den klasse kultur hvor i du oplever mobning.
Selvmord må aldrig være en løsning og det lyder til at du inderst inde godt ved det. Igen vil jeg virkelig anbefale dig, at dele med nogen tæt på dig, hvordan du har det, da man ikke bør gå med sådanne tanker helt selv. Du er ung og har en helt masse du skal nå at opleve og der er en verden der ude som også har noget godt at tilbyde dig.
Hvis det lige nu er for svært at tage fat nogle tæt på dig, kan du, hvis du en dag syntes at alt bliver for svært, kontakte livslinjen. De har åbent det meste af døgnet og taler med personer som overvejer selvmor:  Livslinjen 70 201 201.
Du er også meget velkommen til at kontakte Okay Ung hvor du har mulighed for at tale om alt det der er svært, du kan finde mere om dem på dette link: http://www.odder.dk/borger/born-unge/okay-ung-radgivning-til-unge/
Derudover kan det nogen gange hjælpe, at prøve at fokusere på hvad der gør dig glad. En lille øvelse kunne være hver dag at skrive 3 gode ting ned som du har gjort eller som er sket, på denne måde tvinger du dig selv til at tænke over de positive ting i løbet af dagen.
I nogle af de tidligere brevkasse svar beskriver vi også lidt mere omkring hvad man kan gøre når man er trist eller bliver mobbet… prøv at dyk lidt ned i dem, for du er bestemt ikke alene om, at opleve at det hele er ret svært.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du finder modet til få talt med nogen om det. Jeg ved i hvert fald at du ikke har fortjent at have det som nu!
Kærlig Hilsen
Line