Om jeg gør nok
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er en pige på 20 år, og har boet i Aarhus ca 5 måneder fordi jeg vil studere medicin. Jeg er igang med at læse fag op og arbejder fuldtid ved siden, men føler tit jeg har en følelse af jeg ikke gøre nok for at få mig selv videre i livet. Men samtidig ved jeg at jeg ikke kan gøre mere i øjeblikket, følelsen presser dog stadigvæk. Ved ikke om det er normalt nok når man næsten er flyttet hjemmefra og har et brænde ønske om noget, at man så derfor bliver ved med at have følelsen om ikke at gøre det både godt nok men også at føle sig doven.

Svar:
Kære pige på 20 år
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder til, du er i en periode af dit liv, hvor du er ved at finde dig selv til rette – både i en ny by, men også i en ny tilværelse.
Jeg tænker, det er helt normalt at have et så brændende ønske om noget i sit liv, at man vil være sikker på, man gør alt, hvad man kan for at opnå det. Ud fra hvad du beskriver, lyder det til, at du er enormt arbejdsom, idet du både læser fag op og arbejder fuld tid. Det er svært at forestille sig, at du kan gøre meget mere.
Måske presser følelsen sig på, fordi du simpelthen brænder så meget for at nå målet om at læse medicin, og/eller fordi du måske forventer meget af dig selv? Det kan være rigtig godt og spændende at have høje forventninger og ambitioner, men det er også vigtigt ikke at presse sig selv alt for hårdt. Når man er 20 år, skal man også have mulighed for at lave sjove ting og nyde livet. At give plads til det betyder ikke, at man er doven. Tværtimod viser det, at man ser vigtigheden i en sund balance mellem arbejde og fritid. Hvis man skal kunne præstere på sit arbejde og i sit studie, så skal man også afsætte tid til afslapning.
Hvis du på et tidspunkt oplever, at du bliver yderligere påvirket af tanker og følelser omkring dette emne, og at det påvirker din trivsel for meget, kan du overveje at opsøge Gratis psykologhjælp til unge.  Alternativt kan det være, du kan snakke med en studievejleder eller lignende. Du kan også overveje at snakke med nogle venner om det. Formentlig vil du opleve, at andre kan genkende det, du beskriver.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Mvh.