Hold nu kæft, det er klamt!

blogindlæg

Hold nu kæft, det er klamt!

Skrevet af
Gruppechat
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Kender du det? Du sidder lige og swiper på Tiktok, og pludselig lander du på en video, hvor du sidder på første række til en klam udgave af lægens bord, hvor hudorme, bylder og andre kropsvæsker klemmes eller skæres ud. Det sætter gang i bræk-refleksen, men samtidig så er det ualmindeligt hypnotiserende. Så det bliver svært at kigge væk. Da du endelig får løsrevet dig, har du brugt 1½ minut, og nu tror Tiktok så at du ÆLSKER den slags videoer. Så nu udsættes du for lignende videoer cirka hvert tredje swipe. Og det er faktisk stadig svært at kigge væk.

Men hvorfor ender du egentlig med at se de her lidt random videoer? 

Her skal vi være lidt nysgerrige på algoritmer. En algoritme er en slags opskrift, der bestemmer hvordan et problem skal løses. Hvis du f.eks. bruger Google til at søge efter noget specifikt, så er det en bestemt algoritme, der sørger for at finde alle de resultater som er relevante for det du søger efter. Men det er stadig en algoritme som er designet af google, og samtidig kan den påvirkes f.eks. af virksomheder, der har købt annoncer som skal vises, hvis der søges på særlige ord. Hvis du f.eks. søger på “Hvordan bliver jeg vinterbader”, så der dukker der annoncer op fra et firma, der sælger udstyr til vinterbadning. 

På de sociale medier handler algoritmerne om noget lidt andet end at give dig de mest relevante resultater, fordi de også her handler om hvilket indhold som du bliver vist - og det indhold bliver mere og mere relevant alt efter hvor meget du bruger app’en eller mediet. Ligesom i eksemplet. Hvis Tiktok (eller FB eller IG) registrerer at du bruger meget tid på at se videoer om bumser eller lignende, så vil de gerne vise dig mere. Fordi de håber at du så bliver hængende i længere tid. Og ofte vil de få ret!

FORDI DE KENDER DIG

Rigtig mange af de medier og apps vi bruger, taler sammen. Så de kan udveksle information om dig på tværs, og på den måde kan de komme til at kende dig rigtig godt. Nu har jeg, for bloggens skyld, lige søgt på vinterbadning på Google. Det betyder at nogle af de reklamer jeg vil blive vist på Facebook, kommer til at handle om vinterbadning. Fordi de taler sammen. 

Og måske er det ikke helt dumt? Altså hvis jeg nu f.eks. var oprigtigt interesseret i vinterbadning. 

Problemet er at jeg hurtigt kan blive fanget i, at jeg kun bliver præsenteret for de ting, som medierne tror at jeg kan lide. Og hvis jeg kigger længe nok på det, så bliver det måske også sådan? Måske bliver jeg endda en vinterbader. 

Så kan de sociale medier ændre på hvem jeg er?

Mandag d.12 december skal vi have en snak om medierne. Vi skal være nysgerrige på om det er MIG der bruger medierne, eller om det i virkeligheden også er DEM der bruger mig. Kloge hoveder siger at vi skal forsøge at "snyde og drille" algoritmen; men hvorfor er det egentlig vigtigt, at vi ikke bare lader os dumpe ned i kaninhullet med alt det, som vi godt kan lide at se?

Har du en holdning til det? Eller vil du bare gerne vide who the f*ck Ava er, eller hvem der går med Louis Vuitton? Hvis du allerede kender de referencer til videoer på Tiktok, så ser vi måske det samme. Eller hvad? 

Lad os finde ud af det!

Chatten er åben d.12 december kl. 19-20.30

Deltag her

 

Deltag i gruppechats på cyberhus.dk/gruppechat // Du er ikke alene

Tilføj kommentar

CAPTCHA
Dette spørgsmål bliver stillet for at tjekke om du er et menneske og for at forhindre automatiseret spam.
Udfyld feltet.

© Copyright 2022 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Safer Internet Program