Indvoldsorm...

forumspørgsmål

Indvoldsorm...

forumspørgsmål af
Louisiana
15 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej.

Undskyld at det her brev nok er lidt klamt at høre på, men i snart et helt år har jeg kunnet finde en til to ca. 2 cm lange orme i min afførring hver gang jeg har været på toilettet.

Jeg har længe villet snakke med mine forældre om det, men bliver ved med at udskyde det.

På et tidspunkt slog jeg indvoldsorm op på internettet og der stod noget med at man kan blive fysisk og psykisk retarderet/udviklingshæmmet.

Det seneste år er min trivsel socialt også gået ned af bakke, og jeg er blevet bange for at det kan have noget med min udvikling at gøre?

Hvordan kan jeg få snakket med mine forældre om det, så jeg kan komme til lægen (jeg er ret bange for at de vil blive sure på mig, og sige at jeg er uhygiejnisk og sådan noget. Jeg er også ret bange for at de vil blive sure over at jeg har ventet et år med at fortælle det, så der burde jeg måske lyve, og lade som om det kun har været et problem den sidste måned...

Håber I kan hjælpe mig ❤️

Kommentarer

For at prøve at svare på dit første spørgsmål, så tror jeg ikke at din sociale trivsel er på grund af eventuelle orm, nok mere på grund af din alder :) Det er rigtig normalt at gå igennem en "social akavet" fase når man er teenager, og bare rolig, langt de fleste (hvis ikke alle) kender til det og det er, som sagt, en rigtig normal ting.

Orm skal behandles, uanset hvordan eller hvorledes de er opstået. Om dine forældre skulle synes det er ulækkert eller uhygiejnisk er ikke en grund til at ikke få dem behandlet. Og nej, det er ikke din skyld at du har fået orm, det sker desværre bare og det at du vil gøre noget for at komme af med dem, viser jo at du ikke er uhygiejnisk, ikke? :) Jeg synes at du skulle prøve at spørge en af dem (hvis du har et godt forhold til din mor, så måske hende) om de ikke vil hjælpe dig med at få en tid til lægen, da du er nervøs for at du har fået orm.

Og nej, lægen vil heller ikke kigge underligt på dig når du nævner orm, de er trænet til at have med de særest ting at gøre, så prøv at tage det med et smil og husk der er bare noget der skal overståes :)

Held og lykke!

275

Det er rigtigt vigtigt at du får det fortalt til dine forældre så hurtigt som muligt så du kan komme til lægen.

Prøv at fortælle dem præcis som du skriver her, at du altså er lidt bange for at fortælle det. Du må endelig ikke lyve om hvor lang tid det har stået på, især når du skal snakke med lægen :)

251

Hej.

Tusind tak for svaret. Du har helt sikkert ret, men jeg tror at jeg vil lyve om hvor lang tid jeg har været infekteret (det vigtigste er jo bare at jeg får nogle piller eller et eller andet, og i princippet kunne det jo godt være at jeg først havde opdaget det nu...)

Jeg taler med min far om det i morgen formiddag❤️ (håbet jeg, jeg håber virkelig ikke at jeg kommer til at udskyde det endnu mere)

292

Det kan godt være rigtig stort problem at lyve om det, Især til lægen, det er tit der skal noget andet behandling til hvis det har været længe, så hvis du siger det kun har været I en måned, så kan det være du for en forkert behandling og at det ikke vil hjælpe.

310

Tilføj kommentar

CAPTCHA
Dette spørgsmål bliver stillet for at tjekke om du er et menneske og for at forhindre automatiseret spam.
Udfyld feltet.

© Copyright 2022 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Safer Internet Program