Er det normalt?

forumspørgsmål

Er det normalt?

forumspørgsmål af
Emilie
13 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Er det normalt at veje 50 kg som 13 årig? Altså jeg vejede sådan 40 kg for bare et halvt år siden og jeg er ikke vokset så meget?

Kommentarer

Kære Emilie,

Hvis vi tager udgangspunkt i en vækstkurve for piger i alderen 0-20 (https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/illustrationer/teg...)

så kan man se, at gennemsnitsvægten for 13-årige piger er omkring 45 kg. Halvdelen af alle 13-årige piger vejer altså over 45 kg og du ligger meget tæt på dette gennemsnit.

Så ja, det lyder helt normalt i mine ører :-)

395

Lige en hurtig sidebemærkning, der er forskel på median og middeltal, så det vil være forkert at sige at der er lige mange, som vejer mere end de 45 kg end som under. 

Budskabet er dog helt i skabet :D

384

Godt indspark :-) Jeg tror faktisk de 45 kg er mediantallet ud fra beskrivelsen der står under kurven. Så som jeg læser hjælpeteksten til kurven, så er det faktisk korrekt at halvdelen vejer over 45 kg og halvdelen under.

398

altså det kommer lidt an på din højte, men det lyder til at du ligger meget fint! Ijke overvægtig pg Heller ikke undervægtig! Og du har virkelig gjort fremgang så tillykke! 

367

Altså jeg vejer 70+ kg fylder 14 d. 1 Feburar, men det passer også til min højde jeg er 183+.

382

Ja så passer højden jo også. Jeg er 168 så ved ikke lige om vægten passer.

423

Tilføj kommentar

CAPTCHA
Dette spørgsmål bliver stillet for at tjekke om du er et menneske og for at forhindre automatiseret spam.
Udfyld feltet.

© Copyright 2022 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Safer Internet Program