venner

brevkassespørgsmål

venner

brevkassespørgsmål af
mig
15 år

er bange for at når jeg skal op på gym at jeg ikke har nogle venner da jeg nok ikke kommer i klasse med nogen jeg kender og hvad hvis alle andre i klassen har nogle venner med så står jeg jo bare tilbage der helt alene jeg får ondt i maven når jeg tænker på det går i 9 klasse nu og tænker hele tiden på det

det værdste er bare jeg hele tiden tænker de andre der har gået i en større skole da jeg får på en lille har massere venner med men ingen af mine venner skal på samme gymnasium så ved ikke hvordan jeg skulle kunne få venner):

Svar:

Kære du.

Tak for et rigtig godt spørgsmål. Du er absolut ikke den eneste, som er bekymret omkring venner på gymnasium eller ny skole, og jeg tænker, at der er mange, som vil læse det her og tænke, "åh, det er lige præcis sådan jeg har det".

Jeg er sikker på, at du nok skal få venner på dit gymnasium. Hvor hurtigt det går, og om det bliver i din klasse eller måske fra andre klasser, det er sværere at sige, for det er enormt forskelligt. Nogle finder deres tætteste venner første dag i en ny klasse, mens det for andre tager lidt mere tid. Begge dele er helt normale og okay. Nogle vil også opleve, at det måske ikke lige er i deres klasse, at de finder de tætteste venskaber, men så er der mange andre muligheder. Det kan f.eks. være at man møder nogle, når man har fag på tværs af klasser, eller man kan melde sig ind i forskellige foreninger, hvor man også møder nogle andre fra ens gymnasium. Det er for mange her, de møder deres tætteste venskaber i deres gymnasietid og altså ikke i deres klasse.

Du skriver også, at du er bekymret over, at de andre måske kender nogle i klassen i forvejen, og at du ikke gør, fordi du kommer fra en mindre skole. Jeg tænker, at det sagtens kan være, at der er nogen, som kender hinanden på forhånd, men det betyder ikke, at de ikke har plads og lyst til at få nye venner. Ofte tror jeg faktisk, at de fleste gerne vil lære nye mennesker at kende, når de starter på gymnasiet, så selv hvis de kender nogen i forvejen, så er det ikke fordi, at folk så bare er sammen med dem, man kender. Lærere og ansatte på gymnasier ved også godt, at når man starter, så er det tit nogen, som ikke rigtig kender nogen, og derfor bruges der ofte i starten tid på at "ryste" de nye klasser sammen, så alle lærer hinanden at kende.

Til sidst tænker jeg også, at det er værd at nævne, at det er meget forskelligt fra person til person, hvor man danner sine livslange venskaber. Nogle snakker som voksne kun med deres venner fra folkeskolen, andre kun med dem fra deres gymnasietid og nogle snakker måske mest med folk, som de har mødt andre steder til fritidsaktiviteter eller lignende. Det er nemlig enormt forskelligt, hvornår man støder på mennesker, som man bare klikker med, men de er derude og jeg er helt sikker på, at du nok skal finde dine. Om det bliver på dit gymnasium det er ikke til at vide, men jeg er sikker på, at du nok skal få nogle venner. Du skal bare være dig selv og huske på, at selv hvis du ikke føler, at der er nogen, du klikker helt vildt godt med første dag, så kan det være, at du møder nogle på anden dagen, tredje dagen eller den 20. dag. Gymnasiet er for mange en rigtig, rigtig sjov tid, hvor man lærer en masse om sig selv, så glæd dig og nyd det, og husk på, at nogle gange så er de bedste ting og mennesker i livet, nogle man må vente lidt på.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt, og at du kan få lidt ro i maven. Ellers er du velkommen til at kigge forbi vores 1-1 chat og få en snak om det hele. Jeg ønsker dig alt det bedste!

Positive og varme tanker

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål