Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre

brevkassespørgsmål

Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre

brevkassespørgsmål af
S
17 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

Hej CybeeHus. Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i over halvandet år. Hun valgte for ca. 10 måneder siden at skrive til en anden pige. De begyndte og snakke sammen og udveksle billeder.. Da det er et langdistance forhold mig og min kæreste har, var det meget mere af sig selv hun viste hende her den ny pige, vi kalder hende T, end hun havde vist mig af sig selv(nedre region) Min kæreste, L, skrev så fortsat med T i nogle uger indtil L valgte at fortælle mig det hele. Hele den episode har haft en meget stor effekt på vores forhold som det er nu. Vi mødtes for første gang i sommerferien i år, det var fantastisk! Men L fortalte mig at hun STADIG tænker på T og hvad T kunne få hende til at “føle” altså seksuelt.. Noget, som hun selv sagde, “at hun manglede mellem mig og hende”. Nu har jeg bedt hende om at vælge. Tænke sig godt om hvem hun helst vil have. Men hun fortæller mig hele tiden at hun er i tvivl om hvad hun selv synes. L er meget troende, hun er fra USA. Hun fortalte mig at efter hendes mening kom kærlighed først, og så seksuel lyst. Men da hun åbentbart ikke følte på samme måde som mig da hun var her i sommer, er hun bange for det er et rødt lys for om det er rigtigt at være sammen med mig når jeg ikke fik hende til at føle så intens en lyst som T fik hende til. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg elsker virkelig L ekstremt meget og vil ikke miste hende på nogen måde.. Men ved bare ikke om det er sundt for mig at bliver i forholdet? Jeg er meget ked af det hele tiden og kan ikke sove om natten af bare angst for at miste L.. Jeg ved ikke rigtig om det her brevkasse brev er så meget et spørgsmål.. Jeg vil bare gerne have en mening.. en mening om det konflikter og problemstillinger jeg præsenterede..

Svar:

Kæreste dig,

Hvor er det godt, du skriver. Det lyder rigtig svært, det du beskriver, og som jeg læser det, har du en masse hårde følelser lige nu. Det lyder som om, du oplever en form for splid mellem følelsen af, at du elsker L enormt højt og ikke vil miste hende, men samtidig er i tvivl om, om det her er sundt for dig at være i. Den splittelse må være rigtig svær at håndtere, og jeg kan sagtens forstå, at det fylder og gør dig ked af det. Det er en rigtig ubehagelig og knusende oplevelse, den der oplevelse af, at den man elsker, føler noget for en anden person. Når man er forelsket og i et forhold, føler man sig meget specielle for hinanden, og man vil gerne være noget helt særligt for den anden. Derfor er det også helt normalt, at det gør meget ondt, hvis man pludselig får en følelse af ikke at være så speciel alligevel. Den følelse kan man godt få, hvis ens kæreste møder en anden. Man bliver i tvivl om, om man er god nok. De fleste mennesker oplever dette nogle gange i deres liv. Kærligheden er svær og smertefuld til tider, men den er det værd. Det må du prøve at huske, selvom det gør ondt lige nu!

Nå, men når det så er sagt, så vil jeg prøve at skrive et par ord om situationen, som du beskriver. Det lyder som en ret kompliceret situation, men samtidig synes jeg, det er rigtig flot, at du og din kæreste snakker om det. Det er vigtigt at kunne snakke ærligt med sin partner om de ting, der er svære. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men jeg synes, den der følelse af, at det her måske ikke er så sundt for dig, er ret vigtig. Den følelse og overvejelse er et tegn på, at der er noget her, der måske ikke føles helt rigtigt for dig. Jeg kommer til at tænke på her, om det måske er noget, der ville være rart at snakke med din kæreste om? Sådan en følelse er ret stærk, og den kan virkelig fylde meget. Det er også en følelse og tanke, der måske ikke bare forsvinder af sig selv. Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du har bedt din kæreste træffe et valg. Man kan ikke selv styre, hvad man føler, men man kan godt styre, hvordan man behandler andre, og det er ikke fair overfor dig, det din kæreste gør. Din kæreste bliver nødt til at træffe et valg og så også acceptere det fravalg, det indebærer. Jeg kan sagtens forstå, at du er meget bange for at miste hende, for hun betyder tydeligvis meget for dig. Men der er grænser for, hvor længe man skal gå og være ked af det i et forhold. Det kan føles som om, det aldrig bliver godt igen, eller at man aldrig finder en ny, men det gør man altid. Hvad end, der ender med at ske, så skal du nok komme igennem det. Selvom det naturligvis er mere kompliceret end det, kan det hjælpe at prøve at holde mængden af udfordringer op mod mængden af gode stunder. Er det så besværligt, at du er ked af det mere tid, end du er glad? Du bruger en del tid i dit brev på at beskrive, hvordan din kæreste har det og hvad hun vil, men hvad med dig? Hvordan har du det i alt det her? Hvad vil du gerne have fra en kæreste? Måske du også har brug for lidt tænke og mærke efter, hvad du føler? Jeg kan godt forstå, hvis du bare ønsker, at tingene ligesom bare går kommer tilbage til det, det var i starten. I kan sammen arbejde på at komme derhen af, men det kræver at I begge vil det. Derfor tænker jeg, at I må tage lidt tænketid og så få snakket godt ud om det hele?

Selvom det hele er virkelig svært lige nu, så skal du vide, at det nok skal blive bedre en dag. Det kan tage tid og tålmodighed, men hvad end I ender med, så skal det nok være det rigtige. Jeg håber, du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller komme forbi chatten til en snak.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål