Ved ikke hvad jeg kan gøre

brevkassespørgsmål

Ved ikke hvad jeg kan gøre

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Hej.
Mit problem er at jeg er mega bange for næsten alle kvinder og kan ikke lide dem/bliver sur over dem. Tror måske det er pga. noget med min mor og hendes veninder. Det sker ikke så tit ved unge kvinder. Mange forstår det ikke også fordi jeg selv er en pige. Jeg har udover det været udsat for en gruppe voldtægt, så det giver ingen mening for mange andre. Stoler meget nemt på mænd og bliver hurtigt tryg hvis de er søde. Kan godt lide at tale med mænd og relativt mange finder mig interessant andre sure - pga. min person. Når jeg har det dårligt er det eneste der hjælpe er fysisk kontakt af en af de store, søde mand jeg kender fx lidt hårdt kram, hånd på min skulder, tager fat om min arm eller holder om min hånd, men også bare hvis de holder min fast og nærmest bøvler eller pacificere mig pga. jeg sommetider bliver aggressiv. Ligemeget om de er 40 eller 24. Som om jeg i den korte tid enlig føler mig lidt sikker og som om jeg hører til og der findes mennesler der synes om mig. Kan ikke få nogen til at forstå, især ikke kvinder.

Svar:

Kære dig

Jeg kan godt forstå at det er svært for dig lige nu, og det er rigtig godt at du rækker ud og skriver ind til os.

Du skriver at du har det svært med kvinderne omkring dig, og at de gør dig bange. Du skriver også at du har været udsat for en gruppe voldtægt, men at du, på trods af det, hurtigt stoler på mænd, og særligt hvis de er søde mod dig. Hvis du oplever at blive utryg eller aggressiv, så beskriver du også at det hjælper hvis de har en hånd på din skulder, holder dig fast eller giver dig et hårdt kram.

Når jeg læser dit spørgsmål, så tænker jeg både at det er rigtig fint at du tænker over hvad du har brug for fra andre, når det bliver svært for dig. Samtidig så tænker jeg at du måske, nogle gange, har svært ved at mærke dig selv? Det skriver jeg, fordi behovet for fysisk kontakt (hånd på skulder, hårdt kram, osv.) nogle gange er et udtryk for at man har brug for at andre hjælper en, med at mærke sig selv gennem det fysiske. Det er f.eks. hvis man bliver så voldsomt overvældet af følelser at det føles som om at de overtager ens bevidsthed, eller hvis man lige pludselig ikke kan mærke hvor ens egen krop starter og hvor den slutter. Jeg ved ikke om det giver mening for dig? Men hvis det gør, så er det rigtig fint at du fortæller andre hvad du har brug for at de gør. Nemlig at de lige ligger en hånd på din skulder eller holder dig fast indtil du er faldet ned. Det kan også hjælpe med en dyne med vægt i, som du kan pakke dig ind i, så du kan mærke en tyngde udefra, som hjælper dig med at mærke dig selv.

I forhold til dit problem med de andre kvinder, så er jeg lidt usikker på præcis hvad der sker, som gør at du bliver bange for dem? Du skriver at det måske handler om din mor og hendes veninder, men det er svært for mig at svare på, fordi du ikke skriver så meget om det. Jeg tænker at det måske kan hænge sammen med at du typisk føler dig mere tryg ved en stor (stærk?) mand, og så derfor måske lidt utryg ved kvinder som typisk er mindre. Måske er du bekymret for om de kan hjælpe dig på samme måde, hvis du har behov for det? Uanset hvad, så tænker jeg at du skal gå lidt mere på opdagelse i hvad der sker, når du bliver bange. Og det behøver du ikke at gøre alene. Fordi du har været udsat for en gruppevoldtægt, så er der god sandsynlighed for at du er berettiget til psykologhjælp gennem en lægehenvisning. Måske har du allerede fået en henvisning? For at få en lægehenvisning skal du fortælle din læge hvad du har været udsat for. Hvis du ikke er helt klar til at tale med din læge, så kan du tage kontakt til Center for Seksuelt Misbrugte, som har en anonym chatrådgivning. Du kan finde dem her. Du kan også hjælpe dig med hvilke rettigheder du har, og hvad du kan gøre.

Du er også velkommen i vores chat, hvor du kan uddybe dit spørgsmål lidt mere, og sammen med rådgiveren, finde ud af hvilken vej det giver mening for dig at gå.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Camilla