Uvenner

brevkassespørgsmål

Uvenner

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Det er gået helt galt mellem mig og min tætte veninde, og helt ærligt så ved jeg ikke hvorfor. Vi har været tætte siden 6. kl og nu går vi i klasse på stx. Det er som om hun er en helt anden. Jeg har spurgt om det er fordi jeg har gjort noget eller hva der sker, men hun vil ikke snakke om det. Er der noget galt med mig siden at jeg åbenbart er helt forfærdelig at være sammen med, og ikke selv forstår hvad der er sket. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå at det er hårdt at du forsøger at nå ind til din veninde og oplever modstand. Du oplever også at hun har ændret sig meget. Det er helt forståeligt at det føles både overvældende og svært at navigere i. Jeg kan forestille mig at det gør dig meget ked af det og måske også vred at hun pludselig virker afvisende overfor dig.

Det er en helt naturlig proces at vi ændrer os og udvikler os som mennesker livet igennem. Der kan opstå omvæltende livsbegivenheder der præger os og vi kan møde nye mennesker der giver os lyst til at prøve nye ting af. Det gælder også for relationer som kan gå op og ned. Man kan føle at nogle falder fra og andre trækker sig fordi de er et andet sted og ”glemmer” en lidt. Det er ofte ikke med vilje at det sker og nogle gange sker det som en helt naturlig proces. Men andre gange kan det ske hurtigere end man forventede og det kan være svært at affinde sig med.

Det er vigtigt at huske på at det aldrig er din skyld. Du er hverken forkert eller helt forfærdelig at være sammen med. Jeg forstår at følelsen kan være svær. Her handler det om at tale dig selv op og huske på hvor meget du er værd. Det er meget omsorgsfuldt af dig at være opsøgende overfor din veninde og det er for mig et bevis på at du ønsker din veninde det godt og at du ønsker at finde en god løsning.

Du skriver at din veninde ikke vil snakke med dig om det. Det kan godt gøre situationen lidt sværere da jeg ser en god grund til at i skal snakke sammen. Det kan være nemlig være at der er noget uforløst, som din veninde opdager vil være en god ide at snakke om. Men det er naturligvis meget svært hvis det er svært at få en god kontakt med hende. En ide kunne måske være at give det et skud mere og prøve at forslå en aftale hvor I kunne mødes om noget i tidligere har været glade for sammen. Du kan prøve at spørge ind til hvordan din veninde har det før I begynder at snakke om hvad der er gået galt mellem jer. Jeg forstår godt at du ønsker afklaring og at snakke om det der går dig på. Men måske kan det gøre tingene nemmere hvis du starter ud med det andet? På den måde kan det føles mindre som om at du er vred på din veninde eller at du presser hende til noget.

Det er også vigtigt at fortælle igen at relationer er en rutsjebane i livet.  Nogle gange går det op og nogle gange går det ned. Nogle gange kommer gamle relationer tilbage og samtidig dukker nye op. Selvom dig og din veninde ikke er særlig meget kontakt lige pt – kan det sagtens være at det kommer igen. Nogle gange kommer der også naturlige pauser i venskaber og det kan måske ende med at gøre relationen stærkere når man finder sammen igen på et andet tidspunkt.

Jeg ønsker dig held og lykke på jeres veninderejse og håber I finder ud af det.

Mange kærlige tanker

Emilie, Cyberhus

cyberhusemilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål