Usikker på krop

brevkassespørgsmål

Usikker på krop

brevkassespørgsmål af
Cecilie
22 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej Jeg skriver da jeg fortiden går rundt og har det ret dårligt selvværdsmæssigt. Derfor er jeg også blevet rigtig usikker på min krop. Bl.a. synes jeg at jeg ser grim ud forneden og får tanker om at jeg føler mig klam og forstår godt hvis min kæreste ikke vil have sex med mig eller slikke mig. Så derfor spørg jeg ham ikke, selvom jeg har lyst. Jeg får en masse negative tanker omkring mig selv og kan ikke styre det. Jeg mister modet til at have sex, da jeg tvivler så meget på mig selv og mit værd. Det er mega frustrerende. Han kender til alt om mine selvværdsproblemer, og støtter mig. Jeg er i tvivl om jeg skal fortælle min kæreste om min usikkerhed på mit eget underliv, eller om det noget jeg selv skal prøve at arbejde på. Synes det er pinligt at skamme sig over hvordan man ser ud forneden, når det ikke er noget man kan gøre for eller noget ved. Vil ikke have at han skal kigge eller tænke anderledes om mig, selvom han nok aldrig vil det. Håber i kan hjælpe!

Svar:

Hej Cecilie

Jeg vil gerne starte med at rose dig for at skrive herind i brevkassen om noget så sårbart. Jeg synes, det er rigtigt modigt af dig at bede om hjælp, når du har det dårligt. Du er langt fra den eneste, som har det svært med dig selv, din krop og den måde, dit underliv ser ud på. Der er rigtigt mange mennesker, som tvivler på sig selv og sit udseende - ja, det er faktisk mere normalt at tvivle en gang imellem end ikke at gøre det. Men når det så er sagt, så er det ikke meningen, at man skal have det sådan ofte eller hele tiden, for det er ikke særligt rart.

Kvinders underliv kommer i mange former og størrelser og kan se lige så forskellige ud, som ansigter gør. Det betyder også, at der ikke er nogen rigtig eller forkert måde at se ud på forneden. Det er også meget forskelligt fra person til person, hvad man er til. Hvis vi igen sammenligner med ansigter, kan man også sige, at ligesom man kan være tiltrukket af bestemte ansigtstræk, kan man også være tiltrukket af forskellige underliv.

Samtidig er der også mange, som slet ikke går op i, hvordan man ser ud. Der er det i stedet personligheden, der vægtes højest. Man kan også sige, at kroppen i virkelighed blot er et hylster, vi er blevet tildelt ved fødslen. Det, der virkeligt tæller, er det, vi er indeni - og den del er vi selv herrer over på godt og ondt.

Du skriver, at du ikke kun har det svært med dit underliv eller udseende, men at du generelt får en masse negative tanker om dig selv og dit værd. Og jeg tror, det er der, du skal starte: med tankerne omkring dig selv. Vores tanker påvirker vores følelser og alt det, vi gør. Hvis man tænker, at man ikke er noget værd, kan man føle sig ret trist, ugidelig eller nedtrykt. Det kan også være, at man undgår at gøre en masse sjove, spændende og udfordrende ting, som får en til at vokse som menneske, fordi man tror, at man alligevel ikke duer til noget eller er god nok. Hvis man tværtimod tænker, at man er noget værd, kan det være, at man føler sig glad og ovenpå. Det kan være, at man så har modet til at deltage i de ting, man gerne vil, fordi man tror på, at man har noget værdifuldt at bringe til bordet og byde ind med.

Det kan være rigtigt svært at arbejde med sine tanker på egen hånd. Man kan ofte ikke bare beslutte sig for at tænke mere positivt og så sker det. Det kræver tid, tålmodighed og en masse øvelse. Mindhelper.dk har skrevet en del gode indlæg omkring, hvad man kan gøre for at komme de negative tanker til livs, som du måske kan bruge. Dem kan du læse her og her, og du kan selvfølgelig også klikke dig videre på deres side og læse mere. Det kan også være, at du skal prøve at tale med din kæreste om, at du gerne vil prøve at ændre dine negative tankemønstre. Det er som regel rart at have nogen omkring sig, som kan støtte en, når det bliver svært.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er meget velkommen i vores SMS rådgivning på tlf. 25 80 60 60, hvis du har brug for det.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål