Uretfærdig chef forfordeler ansatte

brevkassespørgsmål

Uretfærdig chef forfordeler ansatte

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Jeg står i en rigtig øv situation med min arbejdsgiver. Sagen er den at der lige har været dødsfald i min familie, og i den forbindelse gik jeg fra mit arbejde så jeg kunne komme ind og se familiemedlemmet som desværre gik bort. Min arbejdsgiver kom så dagen efter og sagde at de timer jeg skylder må jeg arbejde af på et andet tidspunkt. Og det er egentlig også fint nok, MEN der hvor jeg bliver lidt ked af det hele er når min chef giver en anden ansat lov til at gå før selvom den ansatte skylder timer, uden at hun så skylder ekstra. Den ene dag stod hun på til kl 19, men gik allerede kl 16, og den eneste grund til at hun stod på til kl 19 var så hendes timer gik i 0. Altså kan den ansatte gå uden at skylde yderligere timer, på trods af der intet er sket eller noget. Jeg kan ikke lade vær med at føle mig lidt til grin, specielt når det er så voldsomt som et dødsfald, og arbejdsgiveren så bare virker komplet ligeglad. Vi er et team på 3 incl chefen, og jeg er den eneste som skal arbejde mine overarbejdstimer af, og det er også fint men føler bare det er uretfærdigt når jeg lige har oplevet dødsfald. Er jeg forkert på den her, eller har jeg ret nær jeg føler mig lidt dårligt behandlet af chefen?

Svar:

Hej med dig,

Jeg er ked af at høre, at du har mistet et familiemedlem. Din chef kunne godt have vist mere empati og forståelse for din situation. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og føler dig uretfærdigt behandlet af din chef især, når du er i en særlig og sårbar situation.

Der bør ikke være forskel på, hvilke rettigheder man har som ansat, så når du skriver, at din kollega må gå uden at arbejde timerne af senere, kan jeg godt forstå, at du kommer til at føle dig dårligt behandlet. Jeg ved ikke, hvordan dit forhold til din chef generelt er, men jeg tænker, at det kunne være en idé, at I får en snak om, hvad det er der lige er sket siden, at det kun er dig, der skal arbejde timerne af, og hvordan I kan gribe det an fremadrettet. Det lyder til, at det på sigt kan gå udover din arbejdsglæde, og det tænker jeg vil være ærgerligt. Det er fedest at gå på arbejde, når man er glad for det sted man er, og de mennesker man er omkring.

Som udgangspunkt kan jeg læse mig til, at din arbejdsgiver ikke kan nægte dig fravær, når der er tale om sygdom/dødfald i din nærmeste familie, men at fraværet er uden løn. Jeg ved ikke, om der kan være forskelle alt afhængig af, hvordan man er ansat, men hvis du er medlem af en fagforening, kan de helt sikkert hjælpe dig, så jeg vil anbefale dig at give dem et ring og høre dem ad.

Jeg tænker altså ikke, at du er forkert på den, og vil som sagt foreslå en snak med chefen og/eller din fagforening, så I kan få redt trådene ud.

De bedste hilsner,

Jeanette

Fagforening

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål