ulovligt??

brevkassespørgsmål

ulovligt??

brevkassespørgsmål af
Mathias
15 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

hej. Mig og min ven og en veninde har brugt en influencers mail adresse og telefonnr. til at skrive personen op til forskellige personlige trænere og  kostvejledere der så har kontaktet personen. Vi synes det var sjovt at gøre, selvom vi godt ved at det ikke er okay.

Nu har personen sagt på instagram at hun vil melde det til politiet. Det er en person med næsten 10.000 følgere.

så er mit spørgsmål er: er det ulovligt at bruge en andens mail til at skrive den person op til at blive kontaktet?

Ps. vi fandt telefonnummeret på de gule sider.

Svar:

Hej Mathias,

Tak for dit spørgsmål. Det lyder til, at I godt ved, at I har dummet jer ved det, I har gjort, og nu er bange for, hvilke konsekvenser det kan få. Det er dog altid svært at skelne imellem hvad der står i straffeloven, og hvad der rent faktisk vil blive dømt ved en domstol, hvis det skulle komme så vidt.

Jeg er ikke juridisk ekspert, men jeg ved, at der har været et par lignende sager, som er endt med en retssag, for man må faktisk ikke udgive sig for at være andre - heller ikke selvom man har fundet deres telefonnummer på De Gule Sider, eller selvom det "bare" er for sjov.
Bare rolig, I kommer ikke i fængsel for den slags, men det ér altså både forkert og (mestendels) ulovligt. At det er kostvejledere, personlige trænere m.v. kunne også tyde på, at det er en influencer, som I måske synes burde tabe sig lidt, hvilket ikke får jer til at fremstå super sympatiske lige her... Så måske er det bedste I kan gøre, det er at gå til bekendelse over for influenceren og undskylde. En undskyldning er nogen gange det bedste man kan gøre for at løse en situation. Det er ikke til at vide, om hun rent faktisk vil melde det til politiet, men for at I kan få mere ro i sindet er det måske bedre, at I selv handler. Det vil også fremstille jer bedre, at I selv står frem.

Held og lykke,
Christian

Christians billede
Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål