ulovligt at købe alkohol/tobak

brevkassespørgsmål

ulovligt at købe alkohol/tobak

brevkassespørgsmål af
kasper
14 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

er det ulovligt at købe alkohol/tobak når man er under 18. Og er det ulovligt bare at prøve? Kan man få bøder af det?

Svar:

Hej Kasper

Du har helt ret i at der er en lovgivning omkring salg af alkohol og tobak. Men loven er lavet sådan at det er ulovligt for butikker at sælge til dig.

Det vil sige at du sådan set ikke kan få en bøde fordi du køber, men den butik der sælger til dig, kan få en bøde, og måske endda få frataget retten til at sælge tobak og alkohol.

Du kan se hvad det helt præcist er butikker ikke må sælge til unge her:

  • tobak til unge under 18 år

  • e-cigaretter med eller uden nikotin til unge under 18 år

  • stærkere alkohol med 16,5 % eller derover til unge under 18 år.

  • alkohol under 16,5 % til unge under 16 år

Håber du fik svar

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål