Tvivl om mødom

brevkassespørgsmål

Tvivl om mødom

brevkassespørgsmål af
Emma
16 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej

jeg er 16 år gammel. om to måneder fylder jeg 17 og jeg har ikke haft sex endnu. De fleste af mine venner har. Jeg har ikke før været usikker på det, men nu begynder jeg at synes det er lidt mærkeligt. Jeg kan ikke lade vær med at være usikker på mig selv. Er det noget med mig at gøre? Er jeg ikke tiltrækkende nok til at nogen vil have mig? Jeg føler mig klar. Der har bare ikke være nogle situationer hvor det har været oplagt og Corona gør det ikke ligefrem nemmere.
jeg tror jeg har brug for at vide, at det er helt almindeligt eller noget.
håber i kan hjælpe. Tak på forhånd

-emma

Svar:

Hej Emma

Tak for dit spørgsmål til brevkassen! Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker på, hvad der er `normalt´, specielt hvis det virker som om, de fleste af dine venner har haft sex. Jeg kan berolige dig med, at det er helt normalt ikke at havde haft sin seksuelle debut som 16-(knapt 17-)årig. Undersøgelser viser, at ca. halvdelen af de 16-årige i Danmark har haft sex. Det betyder altså, at der er 50% der, ligesom dig, ikke har haft sexuel debut endnu. Der er rigtig mange som har deres `første gang´, når de er ældre end 16 år. Undersøgelser viser ligeledes, at knapt 10% har deres seksuelle debut efter de er fyldt 24 år.
Det er helt individuelt, hvornår man føler dig klar til sex. Du skriver, at du føler dig klar til at have sex, men at der ikke har været en oplagt situation. Jeg er sikker på, at der ikke er noget som helst galt med dig, og at du nok skal finde en at have din første gang sammen med. Det vigtigste er, at den første gang er sammen med en, som du føler dig tryg ved, så det bliver en god oplevelse.

Du skriver, at du kan blive usikker på dig selv, fordi du ikke har haft sex endnu. Jeg kan godt forstå, at du kan have det sådan, hvis du er i en vennegruppe, hvor det virker som om, at alle de andre har haft sex, eller hvor der bliver snakket meget om det. Min erfaring er, at det i høj grad er dem som har haft seksuel debut som `råber højt,´når snakken falder på sex, mens dem som ikke har ikke siger helt så meget. Det kan skabe indtrykket af, at man er den eneste, som ikke har haft sin første gang endnu, selvom det slet ikke er sådan det forholder sig.

Det er altså helt normalt ikke at havde haft sex som 16- eller 17-årgi.
Jeg håber at du kunne brugue mig svar.

Mvh Christine

Krestines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål