Tvivel

brevkassespørgsmål

Tvivel

brevkassespørgsmål af
Emil
13 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Hej Cyberhus.dk. Jeg er 13 år og går i 7. Klasse. Jeg har en rigtig god pigevenner som jeg også er meget forelsket i. Men jeg ved ikke om hun er forelsket i mig! keg tror at hun er men jeg er meget i tvivel, jeg har været i Tivoli og frederiksbergcenteret med hende hvor vi var sammen den dag i 10 timer og hvis jeg bliver kærester med hende, hvordan skal vi så starte med sex, og hvornår? Det er en lidt underlig situation jeg er i så nu skriver jeg til jer, Cyberhus.dk.

Svar:

Hej med dig Emil!

Tak for dit brev. Der er lidt to forskellige spørgsmål i dit brev, og jeg tænker at tage dem en af gangen.

Du skriver, at du er forelsket i en af dine rigtig gode pigevenner, men at du er i tvivl, om hun også er forelsket i dig, selvom du måske tror, at hun er det. Jeg tænker, om du kunne have mod på at fortælle hende, hvordan du har det med hende? Fortælle hende, at du synes, at hun er rigtig sød, og så spørge hende hvad hun synes om dig? Det kan godt være lidt nervepirrende at skulle være ærlig på den måde, men måske hun vil blive enormt smigret og imponeret over, at du faktisk tør spørge hende? Du kan også prøve at hænge lidt mere ud med hende eller skrive med hende f.eks. over SMS eller Snapchat eller lignende, og se hvordan det udvikler sig, hvis du har mere lyst til det. Det kan også være, at du er gode venner med nogle af hendes veninder, og måske kan spørge en af dem, om de ved, om hun er lidt vild med dig også?

Du spørger om, hvordan det lige er med sex, og hvornår I skal have det, hvis I faktisk bliver kærester. Jeg tænker, at det simpleste svar, jeg kan give dig, er, at I skal have sex, når I begge føler jer klar og har lyst til at have sex. Det kan være, at der går lang tid eller ikke så lang tid. Det kan være, at du gerne vil, før hun vil, eller omvendt. Det er enormt svært at sige, men det vigtigste er, at hvis I på et tidspunkt vælger, at nu vil I gerne have sex, så skal I begge have lyst. Den ene af jer skal ikke føle jer presset til at have sex, så det er vigtigt, at I husker at tjekke af med hinanden og respektere hinandens grænser.  Det samme gælder egentlig også, hvis I vælger at have sex, for man kan godt tænke, at man er klar, men så fortryde det, når man er igang, og derfor er det rigtig vigtigt, at I igen spørger indtil hinanden, om det er okay, det I gør.

Hvis I vælger at have sex på et tidspunkt, så er det rigtig vigtigt, at I husker at bruge beskyttelse, og her er kondom det eneste, som både beskytter mod sexsygdomme og graviditet. Du kan læse lidt mere om beskyttelse her, hvis du har lyst til det.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål! Rigtig meget held og lykke med det hele herfra!

De bedste hilsner,

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål