Truer om forhold

brevkassespørgsmål

Truer om forhold

brevkassespørgsmål af
D
19 år

Mig og en fyr har skrevet sammen i en del tid nu. Vi mødt hinanden gennem en fællesven. I starten synes jeg at han var meget sød og havde også nogle følelser for ham. Vores forhold på daværende tidspunkt var meget 'kæreste-agtigt', i var meget sammen(i hans lejlighed), havde sex med hinandne og alt det man nu gør med en flirt. Men med tiden synes jeg bare at vi skal være venner fordi jeg ikke ser os som mere. Han ved det godt for jeg har sagt det til ham. Men for et par dage siden snakkede vi i telefon og han sagde til mig, at jeg SKAL SIGE JA, hvis han spurgte om vi skulle være kærester, ellers ville han sprede rygter til vore vennegruppe om, at jeg bare har brugt ham til at have sex med og at jeg bare har leget med ham og hans følelser for mig.

Han ved godt at jeg bare vil være venner, for jeg sagde det på en pæn måde. Jeg fortalte ham det i gode omstændigheder og siden da, har jeg bare modtaget beskeder og opkald, og når vi mødes opfører han sig som om at han er min kæreste, altså kalder mig for 'skat' og opfører sig som om at vi er et par.

Jeg er så træt at det og siger stop, når det sker men han ignorer det bare.

Vi er også stoppet med at have sex sammen, for jeg tænder ikke på ham længere som sådan, og det er han slet ikke tilfreds med. Han skriver og siger at han savner min krop og andre frække beskeder og det er rigtigt irriterende.

Alt hvad jeg synes det er træls har jeg sagt til ham, men det et som om, at han kun respektere det, hvis jeg siger at vi er kærester, hvilket vi nok ikke skal være.

Hvad skal jeg gøre?

knus D

Svar:

Kære D

Det lyder godt nok ikke som en særlig god taktik, din ven prøver af. Det er rigtig dårlig stil at prøve at afpresse nogen til at gøre noget, de ikke vil. Især sådan noget som at være i forhold eller have sex . Ingen af jer ville komme til at være glade i den ordning, hvis du dybest set ikke har lyst til at være i den. Det er rigtig godt at du har været så ærlig og åben om dine følelser for ham, og om at du kun ser det som et venskab. Det lyder dog ikke til at han ser dig som en ven. Både fordi han bliver ved med at insistere på et forhold og på at have sex. Men det er heller ikke et tegn på en god ven, når han ikke respekterer dine ønsker og grænser og endda går så langt som at forsøge at afpresse dig. Det er forståeligt at han måske er ked af ikke at skulle være kærester med dig, hvis han havde håbet på at det var den vej det bar hen, men det er ikke en undskyldning for at opføre sig sådan. Man kan ikke skylde nogen at skulle være i forhold med dem eller have sex med dem. Så du kan med god samvittighed afvise ham.

Du skriver at han vil sprede rygter i jeres vennegruppe om, at du har leget med hans følelser og brugt ham til sex. Det er helt naturligt at ens følelser kan udvikle sig over tid og kan ændre sig. Du skriver at du i starten godt kunne lide ham, men da dine følelser udviklede sig mere venne-agtigt fortalte ham, at du så ham som en ven. Det lyder ikke som om du har snydt ham, selvom han måske er ked af, at det ikke udviklede sig, som han håbede. Hvis ikke du allerede har taget en snak med ham om det, kan du prøve tydeligt at fremlægge sagen fra dit synspunkt - og måske spørge ham hvad han håber på at få ud af at blive kærester med en, der ikke gider være kærester med ham. Hvis han ikke kommer til fornuft af det, kan du fortælle jeres venner din side af historien. Det er helt sikkert ikke særlig god stil at prøve at presse nogen til at være kærester med dem. Hvis de ikke synes det, er de måske heller ikke særlig gode venner.

Det måske også være en idé at stoppe helt med sex og kæreste-agtig tid sammen - og måske også en del af det, du ser som vennesnak. Hvis han oplever jeres tid sammen som at du leger med ham - selvom det ikke har været sådan du har oplevet det - så er det måske fordi han lægger mere i de ting end du gør. Det er rigtig godt du har været så åben om at du gerne vil være venner. Men hvis det med fx at skrive og snakke rigtig meget sammen eller have sex er noget han forbinder med at være i forhold, kan han måske tolke det som du måske gerne vil være sammen med ham, men bare skal overbevises. Hvis han ikke kan finde ud af at respektere dine grænser og behandle dig som en ven, kan det måske være en idé at prøve at foreslå ham, at I helt tager en pause fra at ses og snakke sammen. Hvis han ikke vil det, kan du måske prøve at blokere ham evt. for en periode. Det er ikke fordi du har ansvar for hans følelser, for du har været åben og ærlig. Det er lige så meget for din egen skyld for at undgå at han presser dig. Selvom du måske kunne ønske dig at I kunne fortsætte jeres gode venskab, lyder det ikke til at han er interesseret i det.

Det lyder som en træls situation og jeg håber du har en god ven/veninde eller anden, der kan støtte dig i hvad du vælger at gøre. Og ellers er du selvfølgelig også altid velkommen i chatten.

Knus Agnete

Agnetes billede
Agnete har svaret på dette spørgsmål