Tror jeg vejer for meget

brevkassespørgsmål

Tror jeg vejer for meget

brevkassespørgsmål af
Christoffer
12 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Hej jeg er en dreng på 12 år jeg er Ca 161cm høj og og vejer 54kg. Er det for meget.

Svar:

Hej med dig.

Det kan være rigtig svært at sige, om du vejer for meget, da det kommer an på rigtig mange ting, som din kropsbygning, muskler og knogler. Ud fra de tal du skriver, lyder det til, at din vægt ligger lidt over gennemsnittet, men du er samtidig også høj, og derfor er det meget almindeligt, at du måske vejer et par kilo mere end andre drenge på din alder, som måske er lidt lavere. Du er i en alder lige nu, hvor der sker rigtig meget med din krop, da den er ved at udvikle sig fra at være en dreng til at blive en ung mand. Så det kan være, at du er ved at vokse helt vildt og det er det, som tallet på vægten afspejler.

Men hvis du er meget bekymret for, om du vejer for meget, og du kan mærke, at du måske ikke har det super godt fysisk, fx hvis du ofte er træt, har hovedpine, bliver hurtigt træt når du har idræt eller dyrker motion, så kan det måske godt være, at du skal undersøge, om du vejer et par kilo for meget. Du kan snakke med sundhedsplejersken på din skole, som sikkert plejer at komme et par gange om måneden, eller du kan snakke med din læge. Det vigtigste er, at du har det godt og føler at du er sund. Så er tallet på vægten ikke så vigtig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål