Ting på min pung (ballsack)
brevkassespørgsmål af
Malthe
13 år
Hej, jeg er en dreng på 13 år og er en lille smule bekymret da jeg har 2 knopper på min pung der ligner lidt bumser og så har jeg en større rød ting der ligner lidt en vabel men er flad når man strækker skindet ligner den bare normal hud. Er lidt bekymret over om det her er farligt eller hvad det er.

Svar:
Hej Malthe
Jeg kan godt forstå du bliver bekymret. Jeg er dog rimelig sikker på at det ikke er noget farligt.
Knopperne der ligner bumser kunne være talgknopper. De kan let komme, både på pungen, pikken, og endda lige rundt i kanten af pikhovedet. Rigtig mange drenge og mænd har dem, og de er fuldstændig uskadelige. Særligt i puberten kan man have mange talgknopper på områder af kroppen hvor der vokser hår. Det har intet med renlighed, eller hvad man spiser at gøre. Det er kroppens hormoner der styrer antallet af talgknopper.
Lad være med at presse dem ud. Det er ikke bumser, og hvis du trykker dem ud, kan der gå betændelse i.
Hvis knopperne på nogen måder bliver irriterede, eller gør ondt, bør du få dem tjekket ved en læge. Så længe de ikke generer, tænker jeg ikke du bør være nervøs.
Det røde mærke kan også sagtens bare være noget helt uskyldigt. Vores hud, kan let have små misfarvninger, der hvor huden er særlig tynd, og det er den jo på pungen.
Hvis mærket klør, gør ondt, bliver større eller hvis der kommer sår, eller udslæt på eller omkring mærket, skal du få det tjekket hos din læge.
Vent og se om ikke mærket forsvinder af sig selv, og hvis ikke det gør, kan du overveje at få det tjekket hos din læge.
Mange hilsner Julie