?????

brevkassespørgsmål

?????

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej Jeg har hørt at man ikke vokser ret meget mere efter sin menstuation er det rigtigt? Jeg er 167 cm. høj og vil bare lige vide om jeg bliver ret meget højere ( er ikke vokset ret meget over et år) max 2 cm. Er det normalt at en pige på min alder bruger Bh? (bruger 80a) Er det normalt at have kraftig menstuation bruger 1 - 2 pakker bind på en uge og ca. En halv pakke trusseindlæg? Er det normalt altid at være træt (går i seng senest kl. 22.00 og står op kl 7.15) ?

Svar:

Hej med dig

Det er nogle rigtig gode spørgsmål du stiller og jeg vil svare på dem i den rækkefølge, jeg syntes passer bedst for, at kunne forklare det.

Når man er omring din alder, så sker der mange ændringer ved ens krop, fordi man begynder og blive voksen. Den alder du begynder på, bliver kaldet for teenage årene og vil vare nogle år frem. Det som sker i f.eks. din krop, er at der begynder og komme masser af hormoner, især et kvindeligt hormon der hedder østrogen. Men det er helt forskelligt fra person til person, hvornår de store ændringer sker og ved dig er de startet. Det er slet ikke ualmindeligt det starter i en alder af 12 år, eller måske før da og når det sker vokser brysterne f.eks. så det er ikke unormalt, at skulle bruge 80a i bh størrelse i din alder.

Noget andet der også sker når du bliver teenager er, at din krop har brug for meget mere søvn, for og kunne udvikle sig. Så det kan sagtens være grunden til, at du hele tiden føler dig træt også selvom du skriver du får over 9 timers søvn. Og jeg synes det lyder helt fint at du sover kl. 22 og står kl. 7.15.

Omkring din menstruation, så sker det at nogle piger bløder så meget som du gør og der er ikke noget farligt ved det. Men hvis det forstyrrer dig meget, så synes jeg du skal få snakket din mor eller far om det. Du kan også kigge forbi sundhedsplejersken på din skole og få nogle råd.

Det med din højde er også et utroligt godt spørgsmål, for jeg har også hørt det med, at man ikke vokser så meget efter man har fået sin menstruation. Men det er ikke rigtigt og man er typisk ved at være udvokset når man er ca. 17-18 år. Så du kan nå at vokse en masse endnu. Den bedste måde, at spå om sin højde, er hvis man kigger enten på sin mor eller far. For tit er det en af deres højde, ens egen kommet til og være. Men helt sikker kan du ikke blive, før du er udvokset.

Jeg håber du kan bruge svarene

Med venlig hilsen Paw