Vil i ikkk nok hjælpe miigh

brevkassespørgsmål

Vil i ikkk nok hjælpe miigh

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

jeeg er lidt overvægtig og vil rigtig gerne tabe miigh kan i hjælpe miigh lidt.

Svar:

Hej med dig

Bare jeg kunne hjælpe dig, men det er svært, når jeg ikke kan se dig. Jeg vil råde dig at gå til nogen, som kan se dig og/eller kender dig. Det bedste ville være at tale med dine forældre om det. Hvis ikke du bryder dig om den tanke, og synes det er svært at snakke med dem om den slags, kan du også prøve at gå ned til skolens sundhedsplejerske. Sundhedsplejersken har erfaring med børn og unge og kan fortælle, om du er overvægtig, og kan råde dig til, hvad du kan gøre.

Du er i en alder, hvor der, for de fleste pigers vedkommende, sker rigtig meget med kroppen (det er det, man kalder puberteten). De fleste piger kommer i puberteten, når de er 10-13 år. I den periode begynder brysterne at vokse, der vokser hår i armhulerne og på kønsorganerne, man får bumser og menstruation. Udover det ændrer fedtfordelingen sig på kroppen – piger får bredere hofter og større lår.
Man kan godt gå lidt i panik over nogle af alle de ændringer, der sker med kroppen, da det kan virke ret overvældende, men der er intet at frygte. Det er helt normalt og endda et tegn på, at man er sund og rask. J

Jeg håber, det hjalp dig lidt.

Mange hilsner