Veninder?..

brevkassespørgsmål

Veninder?..

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Jeg har to gode veninder. Den ene lærte jeg at kende på en klublejr, og går stadig i klub med hende. Den anden er fra min paralelklasse, som jeg har gået klasse med, men ikke længere pga. en klasseblandning. Vi er alle tre rigtig gode veninder, men her i lerjeren blev jeg holdt lidt udenfor af dem, og jg syntes tit de rottre sig sammen mod mig. Ikke på en ond måde, mere sådan at de driller mig for 'sjov' og bruger noget jeg sagde til dem på lejren, som jeg har sagt ikke er sjovt. Min veninde jeg kender fra klassen, lad os kalde hende 1, er lidt som om hun kun vil veninde 2. Når vi hurtigt er sammen i skolen, spørger hun hele tiedn om jeg ikke kan sende en sms om 2 kommer i klub. Oppe i klubben er der en lektie cafe, og så skulle hun lave noget deroppe, men spurgte så om 2 var der. Det er som om hun kun gider noget når 2 er der, men selv siger hun at det ikke passer. Jeg siger at hun tilbringer mest tid med to, og hun siger at 2 syntes at hun selv bringer for meget tid med mig. Jeg føler mig bare vildt... ked af edt over det. 1 syntes at jeg også er meget sammen med 2, men det er jeg ikke, kun over msn... Jeg håber i kan forstå min forvirrede verden.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan da godt forstå du synes det er en lidt forvirret verden, men du skal vide, at der er mange andre, som også har problemer med deres veninder. Det er nærmest umuligt at være lige meget sammen med alle veninderne, så der ikke er nogle der bliver misundelige og kede af det, men man kan gøre noget for, at det bliver nemmere.

Jeg tror den bedste løsning for jer tre er, at I snakker sammen om det allesammen, for ellers er jeg bange for en af jer vil føle sig bagtalt af de andre. Jeg synes, du skal invitere dem begge to over til dig til en hyggeaften f.eks. med film, og så sige til de andre, som det er. Du kan sige noget med, at I ved godt, at vi har nogle problemer os tre og jeg vil gerne snakke om det. Og så fortæl dem, hvad du føler og sig til dem, du gerne vil vide, hvordan de har det. Jeg synes, du skal foreslå, at I alle tre er mere sammen end at det bare er to, der altid er sammen. Og når I skriver sammen på MSN, kan I jo også allesammen skrive sammen.

Man skal arbejde på venskaber. Man får ikke bare lov til at beholde dem uden at gøre noget for det. Det er vigtigt at fortælle eller vise hinanden, at man holder af hinanden og at man sætter pris på at have lige præcis den person som veninde.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Jane